خاطراتمان محو شده / تخریب سالن تئاتر فلسطین بر اثر اصابت بمب

حازم بلوشا، خبرنگار فلسطینی گاردین گزارش کرده است یکی از مراکز فرهنگی فلسطین در شهر غزه مورد حمله هوایی نیروهای اسرائیلی قرار گرفته تا این مرکز فرهنگی به تلی از خاک بدل شود.

یکی از کارگردانان جوان این تماشاخانه در حال آماده کردن آخرین اثر خود- یک کمدی سیاه - در این مرکز بوده است، نمایشی که قرار بود در روز عید قربان روی صحنه رود.

13970607115322569151929110

خبرنگار فلسطینی در گزارش خود نوشته است «مرکز سعد المشعل جایی بود که مخاطبان می‌توانستند در طیب خاطر روی صندلی‌های قرمز رنگ برای یک شب فرار از زندان آرام بگیریند. در نهم آگوست، دکوراسیون نهایی نمایش برافراشته شد. بیرون، در اوایل عصر، مردم در شهر مدیترانه‌ای برای آخر هفته به سوی سالن سرازیر می‌شدند. بسیاری به امید پایان 24ساعت شعله‌ور شدنی بودند که در آن نیروهای حماس در دره‌های به سوی نیروهای اسرائیل راکت پرتاب می‌کردند که پاسخ آن حمله هوایی بود.»

ادریس طالب، کارگردان فلسطینی تمرکزش بر یک نمایشنامه بود نه جت‌هایی که در آسمان پرواز می‌کردند. دفتر او به مدت پنج سال در طبقه چهارم المشعل بود و او هیچگاه ندیده بود نیروهای اسرائیلی به سوی تماشاخانه بمبی پرتاب کنند. او می‌گوید «در طول جنگ، خانه‌ام را ترک کردم و در ساختمان تئاتر می‌خوابیدم. همیشه خیال می‌کردم امن‌ترین جای جهان تماشاخانه است.»

نیروهای اسرائیلی نسبت به بمباران تماشاخانه به ساکنان غزه اخطار داده بودند. فلسطینی‌های غزه اخطارهای اسرائیلی‌ها را در زدن می‌نامند. دو ساعت پس از اخطار المشعل به تلی از خاک بدل می‌شود. به گفته وزارت بهداشت غزه حداقل هجده نفر در این بمباران زخمی شده‌اند.

این تماشاخانه در سال 2004 تأسیس شد و به نام سعد المشعل، یکی از سیاستمداران و تجار فلسطینی نامگذاری شد.

14 چهره شاخص تئاتر انگلستان شامل روفوس نوریس و کاریل چرچیل در نامه‌ای این رویداد را محکوم کردند و نوشتند «ما از دوستان و همکاران عزیزمان حمایت می‌کنیم که خشم عظیم و درد عمیقشان را در از بین بردن این سمبل فرهنگ و هویت فلسطین تشریح می‌کنند.»

الیس داوسن، کارگردان بین‌المللی رویال کورت و از امضاکنندگان این نامه گفته است که تمام امضاکنندگان در دو دهه گذشته با هنرمندان فلسطینی همکاری داشته‌اند. وی پیشتر کارگاهی در کرانه باختری برگزار کرده بود.

نیروی دفاعی اسرائیل مدعی شده است که هدفش از این بمباران نابود کردن فرهنگ نبوده است؛ بلکه صرفاً ساختمانی را مورد هدف قرار داده است که نیروهای حماس از ان استفاده کرده‌اند.

ثمر المشعل، کارگردان این تماشاخانه ادعای اسرائیل را رد می‌کند و می‌گوید حماس از 2007 تا 2009 این مرکز فرهنگی را بسته بود. او گفته ادعای اسرائیل‌ها غیرمنطقی است.

شبکه هنرهای اجراگری فلسطین در بیانیه‌ای ارتش اسرائیل را به هدف قرار داد تعمدی فرهنگ فلسطین متعم کرده و نوشته است «مرکز سنبل میراث فرهنگی فلسطین بود و به قصد توسط اشغالگران اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت چرا که هنر و فرهنگ هویت ملی و فرهنگی فلسطین را تقویت و مستحکم می‌کند.»

 

کدخبر: 411786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟