خانم بازیگر برای صنایع دستی چه کاری انجام داده است؟

هیاس حسینی بیان کرد: بهتر است خانم بیات به عنوان سفیر صنایع دستی یک بیلان کاری دهد تا ما متوجه شویم در این یک سال چه کاری برای صنایع دستی انجام داده است؟ ما نمی‌توانیم از یک مسؤول دولتی نقد کنیم و مسؤولان دوست دارند ما از آنها همیشه تعریف و تمجید کنیم. سفیر صنایع دستی باید نیازهای ما را از مسؤولان دولتی مطالبه کند و رابطه‌ای بین ما و مخاطبانی که با او در ارتباط هستند، باشد.

او درباره حضور یک بازیگر Actor به عنوان سفیر صنایع دستی بیان کرد: واقعیت امر این است که حضور سفیری با عنوان صنایع دستی برای این حوزه ضرورت دارد. دغدغه هنرمند Artist معاصر صنایع دستی تنها فروش محصولاتش نیست و آنچه بیش از فروش برایش مهم است، دستاوردهای فنی، هنری و نقشی که اثر آن در زندگی، رشد، توسعه و فرهنگ کشورش دارد، قابل اهمیت است.

این هنرمند فعال در حوزه شیشه‌گری اظهار کرد: ما با یک کالای فرهنگی در ارتباط هستیم که بخش اعظم آن را خلاقیت و نوآوری به همراه دارد و هنرمندی که صنایع دستی را خلق می‌کند بیش‌تر وقتش را برای خلاقیت و نوآوری می‌گذارد به همین دلیل برایش مهم است اثری که تولید می‌کند به عنوان یک کالای فرهنگی دیده شود و جایگاه خاص خودش را داشته باشد و فقط به عنوان کالای صرف تولیدی دیده نشود.

حسینی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان در دنیای معاصر نمی‌توانند به صورت تئوری و نظری از کارشان دفاع کنند، ادامه داد: هنرمندان یکسری دریافت‌ها دارند که روی آثارشان ارائه می‌کنند اما نمی‌توانند آن را به راحتی عرضه کنند؛ درباره اینکه چرا آن را خلق کرده‌اند توضیح دهند یا ارتباطی با جاهای خاصی ندارند که بتوانند آثارشان را عرضه کنند به همین دلیل ما به افرادی نیاز داریم که این کار را انجام دهند حالا می‌توان اسم این فرد را سفیر گذاشت.

او گفت: انتخاب سفیر صنایع دستی و موضوع دیگری با عنوان انتخاب شهرهای جهانی که در دوران مدیریت بهمن نامور مطلق در معاونت صنایع دستی اتفاق افتاد، ایده هنرمندان نبود.

این هنرمند با اشاره به اینکه برای بسیاری از کارها سفیر انتخاب می‌کنند، اضافه کرد: اما باید کسی را که به عنوان سفیر انتخاب می‌کنند، شاخصه‌هایی داشته باشد. آیا خانم بیات سابقه اجرایی در این حوزه دارد؟ سفیر صنایع دستی باید روابط عمومی بالا و ارتباطات وسیعی در حوزه‌ی هنرهای سنتی داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه متاسفانه خانم بیات به عنوان سفیر صنایع دستی در روابط عمومی ساده با هنرمندان این حوزه دچار مشکل است، اعلام کرد: حضور او در مراسم‌های صنایع دستی فقط به ثبت چند عکس خلاصه می‌شود.

او اظهار کرد: متاسفانه همه از صنایع دستی برای شهرت استفاده کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد، کالای فرهنگی آنقدر قابلیت دارد که هر فردی می‌تواند با استفاده از آن به شهرت برسد. چرا ما نباید به این کالاها به طور جدی نگاه ‌کنیم و برای آن کار اساسی انجام دهیم؟ کسی که سفیر است باید تحقیقات میدانی انجام دهد، موقعیت سنجی کند و با سفیران مختلف وارد مذاکره شود.

این هنرمند گفت: در مدت زمانی که خارج از ایران زندگی می‌کردم، متوجه شدم تمام سفیران، سالانه بودجه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری در سفارت دارند و از هنرمندان برای یک یا دو شب دعوت می‌کردند تا نمایشگاه برگزار کنند؛ تا هم تبادل فرهنگی صورت بگیرد و هم آثار آنها خرید و فروش شود.

حسینی ادامه داد: آیا این اتفاق در کشور ما نیز رخ می‌دهد؟ اگر اتفاق می‌افتد، چه کسی باید آن را انجام دهد؟ به عقیده من این کار برعهده سفیر صنایع دستی است، شاید هم خانم بیات این کار را انجام می‌دهد و هنرمندان از آن بی خبرند!

او اعلام کرد: مدیران ما یکبار با کسانی که دغدغه اصلی صنایع دستی دارند، نه آنها که دغدغه غرفه رایگان و بیمه دارند، جلسه نگذاشته‌اند تا گفت‌وگویی بین آنها برقرار شود. ما بارها این موضوع‌ها را مطرح کردیم، برای سازمان طرح بردیم که بعد از آن هنرمند فراموش و طرح کپی ‌شد و در نهایت آن را به صورت کاریکاتور اجرا کردند.

این هنرمند بیان کرد: سفیر صنایع دستی حتی یک بار هم جلسه‌ای با هنرمندان برگزار نکرده است که ببیند آنها چه دغدغه‌ای دارند؟ اصلا می‌تواند به هنرمندان صنایع دستی کمک کند یا نه؟ یا حداقل دانش‌اش در این حوزه را با گفت‌وگو با هنرمندان افزایش دهد.

حسینی گفت: بسیاری از هنرمندان یا اصلا سفیر صنایع دستی را نمی‌شناسند یا می‌گویند ما هیچ حرکتی از او ندیده‌ایم. در کل ما احساس می‌کنیم صنایع دستی به حال خودش رها شده است.

به گزارش ایسنا، ساره بیات - بازیگر سینما Cinema - مرداد ماه سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمان ریاست زهرا احمدی‌پور به عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب و معرفی شد.

 

کدخبر: 400621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟