یک جایزه تازه جایگزین نوبل ادبیات می‌شود

پس از آنکه اعلام شد معتبرترین جایزه ادبی دنیا امسال برگزیده نخواهد داشت، بیش از 100 نفر از نویسندگان، بازیگران، روزنامه‌نگاران و دیگر چهره‌های فرهنگی سوئد گرد هم آمدند تا در اعتراض به رسوایی جنسی آکادمی یک آکادمی تازه راه بیندازند و جایزه‌ای مشابه نوبل ادبیات را به فرد برگزیده خود اهدا کنند. برنده این جایزه در ماه اکتبر و درست همزمان با تقویم جوایزنوبل معرفی می‌شود.

آکادمی تازه سوئد با انتشار بیانیه‌ای هدف از راه‌اندازی این تشکل را ترویج دمکراسی، شفافیت، یکدلی و احترام به واسطه ادبیات اعلام کرد و افزود: «در زمانه‌ای که ارزش‌های انسانی بیش از همیشه زیر سئوال می‌رود، ادبیات می‌تواند اهمیتی روزافزون در پایان دادن به فرهنگ سکوت و سرکوب داشته باشد. آکادمی تازه بر این باور است که معتبرترین جایزه ادبی دنیا در سال 2018 هم باید برگزیده داشته باشد و اهدا شود.»

آکادمی تازه از همه کتابخانه‌داران سوئد خواسته نامزدهای خود را از تمام نقاط دنیا معرفی کنند. هر نامزد باید دست‌کم دو کتاب نوشته باشد (یک کتاب در 10 سال اخیر) و اعضای آکادمی در تلاش برای یافتن نویسنده‌ای هستند که داستان انسان‌ها را روایت کرده باشد. این درست در تناقض با اهداف آکادمی سوئد است که بر اساس وصیت آلفرد نوبل، جایزه ادبی خود را به «برجسته‌ترین اثر در ایده‌آل‌ترین مسیر» اهدا می‌کند.

آکادمی تازه تمام نامزدهای معرفی‌شده را به رای عموم مردم می‌گذارد و چهار نامزد نهایی در اختیار داوران قرار می‌گیرند. آن پالسن (ویراستار و رئیس هیات داوران)، لیزبت لارسن (استاد دانشگاه گوتنبرگ) و گونیلا ساندین (کتابدار) سه داور این جایزه شبیه نوبل ادبیات هستند که نویسنده و کتاب برگزیده خود را ماه اکتبر آینده معرفی می‌کنند.

نکته جالب اینکه روز 11 دسامبر یعنی یک روز پس از اهدای جایزه به فرد برگزیده در مراسمی رسمی، آکادمی تازه منحل می‌شود و به کار خود پایان می‌دهد. با این حال، انتظار می‌رود سال 2019 آکادمی سوئد دو جایزه نوبل ادبیات اهدا کند.

 

کدخبر: 394676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟