شاعرانی که نویسنده شدند +عکس

یکی از مسائلی که بین خود نویسنده‌ها و شاعران وجود دارد که هیچ کدام از این دو قشر نمی‌تواند کار یکدیگر را درست انجام دهد. البته روند معمول دنیای نویسندگی همینطور است. شاعران ترجیح می‌دهند شعر بگویند و نویسندگان رمان بنویسند ولی در اینجا رمان‌هایی معرفی شده است که این مسئله را نقض می‌کند. این رمان‌ها توسط شاعرانی نوشته شده‌اند که تا قبل از آن همه نوشته‌های آنها شعر بوده است.این شاعران با این رمان‌ها ثابت کردند که نوشتن شعر و نثر را خوب بلدند:

 

«فروخته شده» نوشته پاول بیتی 

 

1

این رمان در سال 2016 توسط پاول بیتی شاعر آمریکایی نوشته شد که توانست جایزه من بوکر را در همین سال کسب کند. بیتی اولین نویسنده آمریکایی شد که توانست این جایزه معتبر ادبی را کسب کند. بیتی کار ادبی خود را در دهه ۱۹۹۰ و  با سرودن شعر آغاز کرد و در سال ۱۹۹۱ توانست اولین مجموعه اشعار خویش را به چاپ برساند.

«جغدها گریه می‌کنند» نوشته جنت فریم

 

2

نن جنت پترسن کلوثا که بیشتر با تخلص ادبی‌اش جنت فریم  شناخته می‌شود و همه جا از او به عنوان شاعر نیوزیلندی یاد می‌شود ولی از او ۱۳ رمان، ۴ مجموعه داستان، یک مجموعه شعر و یک خودزندگی‌نامه سه جلدی منتشر شده است. جغدها گریه می‌کنند اولین رمان این شاعر زن نیوزیلندی است. او پیش از آن که کتابی منتشر کند و به عنوان نویسنده شناخته شود به دلیل اقدام به خودکشی به مدت ۸ سال در بیمارستان‌های روانی بستری بود. بیماری او شیزوفرنی تشخیص داده شده بود. در مدتی که در بیمارستان بستری بود این رمان را نوشت که باعث شد مسئولان بیمارستان او را مرخص کنند.

«شهر آگوست» نوشته کی میلر 

 

3

این رمان سومین رمان کی میلر شاعر اهل جامائیکا است که سال گذشته توسط انتشارات پانتئون آمریکا منتشر شد. شعرهای میلر در آمریکا با مجموعه شعر معروفش مشهور است که درباره شهر زایون صحبت می‌کند. شهر آگوست نیز به نوعی با این مجموعه شعر و در حقیقت دنباله آن محسوب می‌شود. انجمن شاعران آمریکا در سال 2014 این شاعر را در لیست 20 شاعر برتر معاصر آمریکا معرفی کرد و از او به عنوان شاعر نسل آینده آمریکا یاد کرد.

 «دریا، دریا» نوشته آیریس مرداک 

 

4

آیریس مرداک رمان‌نویس و فیلسوف بریتانیایی بود که به واسطه رمان‌هایش درباره خیر و شر، اخلاق، روابط جنسی و قدرت ذهن ناخودآگاه شناخته ‌شده است. او فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه آکسفورد بود. رمان‌های بسیاری از این نویسنده ایرلندی منتشر شده ولی شعرهایش قدرت بیشتری دارند و در حقیقت او را با عنوان شاعر زن ایرلند می‌شناسند. مجله نیویورکر در یادداشتی درباره رمان دریا دریا آن را رمانی شاعرانه خطاب کرده است.

«حباب شیشه» نوشته سیلویا پلات 

 

5

رمان شبه‌زندگی‌نامه‌ای سیلویا پلات شاعر آمریکایی است که سال ۱۹۶۳ منتشر شد و تنها رمان او به شمار می‌رود. سیلویا پلات این اثر را با نام مستعار «ویکتوریا لوکاس» منتشر و یک ماه پس از آن خودکشی کرد. حباب شیشه شباهت بسیاری با زندگی واقعی پلات دارد و چنین به نظر می‌رسد که تنها اسامی شخصیت‌ها و مکان‌ها تغییر کرده‌اند. اثر به زبان‌های متعدد ترجمه شده و با وجود درونمایهٔ تیره‌اش در دبیرستان‌های کشورهای انگلیسی‌زبان به عنوان متن درسی استفاده می‌شود. حباب شیشه به‌دست گلی امامی به فارسی ترجمه و یک بار با نام «شیشه» و بعدتر با نام «حباب شیشه» منتشر شده است.

«شیر داغ» نوشته دبورا لویی 

 

6

شاعر و نمایشنامه انگلیسی در اصل زاده کشور آفریقای جنوبی است ولی نمایشنامه‌هایش در کشور انگلیس او را به محبوبیت رساند. شعرها و نمایشنامه‌هایش از سوی شورای سلطنتی شکسپیر بسیار مورد تقدیر قرار گرفته است. این شورا در حقیقت یک شرکت تولید نمایشنامه و اجرای نمایش در انگلیس است که در شهر استراتفورد واقع شده است. از معدود رمان‌های نوشته شده توسط لویی شیر داغ است که در سال 2016 در لیست نامزدهای نهایی کسب جایزه من بوکر قرار گرفت.

طبل حلبی نوشته گونتر گراس 

 

7

گونتر گراس شاعر و نویسنده آلمان این رمان را در سال ۱۹۵۹ میلادی نوشت و بعد از آن به شهرت رسید. این رمان در کنار دو رمان دیگر با نام‌های موش و گربه و سال‌های سگی سه‌گانه‌ای را تشکیل می‌دهند. در سال ۱۹۹۹ گراس برنده جایزه نوبل ادبیات شد، آکادمی نوبل سوئد هنگام اعلام نام او، داستان‌هایش را تصویرگر چهره فراموش شده تاریخ خواند. گونترگراس در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله سیسرو به عنوان روشنفکر شماره یک آلمانی‌زبان معرفی شد.

 

کدخبر: 391595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟