خفاش‌ها در تهران

نمایشگاه انفرادی عکس سینا برومندی با عنوان «اکولوکیشن» در گالری اُ برپاست. آن طور که در استیتمنت نمایشگاه آمده است، «اکولوکیشن ابزاری است که توسط برخی از جانوران مانند خفاش استفاده می‌شود، به این شکل که جانور با فرستادن سیگنال‌های صوتی و آنالیز امواج منعکس‌ شده‌ آن‌ها موقعیت خود را در محیط اطرافش تشخیص می‌دهد. در مجموعه‌ پیش‌رو به این شکل است که در آن ناظر یا مشاهده‌گر، ارتباط خود با محیط اطرافش را بوسیله‌ آنالیزِ شدتِ رزونانس و اختلال در رزونانس ذرات پیرامون خود کشف می‌کند.»

سینا برومندی درباره آثار به نمایش درآمده خود در این نمایشگاه به ایران‌آرت گفت: این نمایشگاه شامل سه سری عکس از آثارم است که به هم مرتبط هستند. البته نگاهم در این آثار با هم فرق دارد. در مجموع ۲۹ عکس به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: اکولوکیشن برایم به عنوان عکاس جالب بود؛ جاندارانی که با استفاده از سیگنال‌های صوتی راه خودشان را پیدا می‌کنند. آنها از ذرات و تاثیری که امواج صوتی بر آن می‌گذارند مسیریابی می‌کنند و این نوعی ارتباط با دنیای اطراف است.

او گفت: استفاده از این روش برایم مثل یک سفر تازه در شهر و محیط شهری بود. ایده اولیه را از این مفهوم گرفتم و سعی کردم از تخیل، تصور کنم که این نوع نگاه به اطراف چگونه است. جالب است از وقتی به این موضوع علاقه‌مند شدم، خفاش‌های بیشتری در شهر تهران به چشمم آمده است. شاید قبلا دقت نکرده بودم و شاید هم تعداد آنها واقعا در تهران بیشتر شده است.

برومندی گفت: نور هم مثل صوت دو وجه ذره‌ای و موجی دارد و به همین دلیل تلاش کردم همان‌‌طور که صوت در حیواناتی مثل خفاش نقش رادار را در تماس با ذرات هوا بازی می‌کند، از نور چنین بهره‌ای ببرم یا لااقل تصور کنم که نگاه کردن با چنین استفاده‌ای از نور چگونه است. درواقع نور را مثل صوت تصور کردم.

او حرکت را در این نوع نگاه بسیار ذهنی‌تر از نگاه عادی دانست و گفت: باید شناختم از محیط را افزایش می‌دادم و سعی می‌کردم از ذهنم برای تصور استفاده کنم. این یک برخورد تازه و شخصی با محیط است.

این هنرمند Artist عکاس در تکمیل سخنش گفت: مساله این است که اگر محیط این شکلی دیده شود، چطور مسیر را پیدا می‌کنیم. درواقع برخلاف تصور اولیه، درک ما از محیط دقیقا منطبق با چیزی نیست که حواسمان دریافت می‌کنند. بلکه این داده‌ها در ذهن پیچیده‌تر می‌شوند.

سینا برومندی گفت: به نظرم رسید نگاه عکاسان به شهر تاکنون رئالیستی و گاهی ناتورالیستی بوده است. به هر حال عینیت اهمیت داشته و از این طریق هرآنچه لازم بوده دیده شود، دیده شده است. به همین دلیل به ذهنم رسید که نگاه انتزاعی‌تری داشته باشم و ذهنیت را جایگزین عینیت کنم.

سینا برومندی، عکس‌های این نمایشگاه را برگزیده‌ای از آثار دو سال عکاسی خود در مناطق مختلف تهران دانست.

«اکولوکیشن» تا 5 تیرماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

 

کدخبر: 387173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟