«رویارویی» با معضلات تهران در عکس های متفاوت

به گفته وی، هر یک از هنرمندان عکاس در این نمایشگاه بر اساس مواجهه خودشان با موضوع کار را جلو برده است.

شیراز افزود: محلیت اصلی بازنمایی و سوژه عکاسان شهر تهران در شکل های مختلف بوده است که از جمله آنها می‌توان به محل‌های حاشیه‌ای شهر، فضایی خالی داخل شهر و فضاهایی مثل کارگاه های ساختمانی اشاره کرد.

کیوریتور نمایشگاه «رویارویی» درباره تعداد آثار و هنرمندان این نمایشگاه گفت: هفت هنرمند Artist در پروژه‌ای طولانی مدت (حداقل یک ساله و حداکثر سه ساله) با من کار کرده اند و در این مسیر هر کسی توانسته وجهه خاصی از منطق عکاسانه با اتصال آن به یک منطق فرضی- مطالعاتی را پیش ببرد و نهایتاً توانستیم به مجموعه‌ای درخور شهر تهران برسیم که به اصطلاح به آن «ری مپینگ» می گویند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه «رویارویی» از منطق نمایشگاه گروهی پیروی نمی کند و به برگزاری ایونت نزدیک تر است، عنوان کرد: در هر یک از گالری های نات، تم و هپتا، کارهای ۲ یا ۳ هنرمند روی دیوار می رود و نمایشگاه هر کدام از هنرمندان به مثابه نمایشگاه انفرادی قلمداد می شود زیرا از هر هنرمند بین ۷ الی ۱۲ اثر نمایش داده می شود.

شیراز با بیان اینکه هنرمندان این نمایشگاه بر اساس نوع مواجهه خود با عکاسی به یک موضوع پرداخته‌اند، گفت: ما در این نمایشگاه سعی کردیم صرفاً از فضای عکاسی بیرون بیاییم و به تعامل با بیننده اثر و زمان شکل گیری اثر نزدیک شویم و جایگاه بیننده اثر به ماهیتی تعاملی تر از صرفاً دیدن یک نمایشگاه عکس ارتقا پیدا کند. برای مثال یکی از معضل های شهر تهران که متلک گفتن پسران به دختران است، دستمایه کار یکی از عکاسان است. او به پارک آب و آتش رفته و پسرانی را که متلک گفتند موضوع عکاسی خود قرار داده است.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: این نمایشگاه آغاز یک پروژه مطالعاتی – تحقیقاتی عکاسی است که به عنوان «رویارویی ۱» نامگذاری کردم و بنا داریم هر ۹ ماه یک نمایشگاه با این نام برگزار کنیم. این نمایشگاه نگاهی پدیدارشناسی بر لایه های شهر تهران است زیرا عموماً شهر تهران فاقد چنین بازنمایی هنرمندانه بوده است به ویژه در حوزه عکاسی.

شیراز درباره اینکه آیا عکس های این نمایشگاه در دل خود پیشنهادی به مدیران و مسئولان شهری می دهد یا خیر، گفت: خیر، عموماً منطق طراحی شهری در آن وجود ندارد اما شاید تلویحاً دارای این پیشنهاد باشد که چقدر لازم است فعالیت هنرمندان عکاس در شهر تهران آزاد گذاشته شود تا به دستاوردهای هنری و نمایشگاهی برسیم و چقدر به ایجاد لایه های فرهنگی جدیدتر در شهر تهران کمک می کند تا ما فقط یک خوانش جغرافیایی از تهران نداشته باشیم.

وی در پایان در مورد انتشار کتاب از این نمایشگاه عکس بیان کرد: کتاب عکس «رویارویی ۱» را تهیه کردیم که تنها در سه گالری برگزارکننده نمایشگاه توزیع می شود و امیدوارم در هر بار برپایی «رویارویی» بتوانیم کتاب آن را نیز منتشر و توزیع کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 377310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟