به گزارش گروه حوادث رکنا، سردار عزیزاله ملکی با اعلام خبر انهدام باند بزرگ فیشینگ درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: در پی مراجعه و اعلام شکایت زنی از شهرستان بندرعباس به پلیس فتا با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب بانکی به واسطه خرید کارت هدیه به مبلغ 300 میلیون ریال، پرونده اولیه تشکیل و موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان افزود: با شناسایی ماهیتِ سیستم پولشویی شکل گرفته و بررسی ردپای متهمان، ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال گذشته محرز شد که با احضار متهمان مربوط به پرونده‌های متشکله و بازجویی‌های فنی، سرنخهای بیشتری به هدف شناسایی اعضای اصلی این تیم تبهکاری استخراج شد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در جریان بررسی‌های علمی و تحقیقات تکمیلی، نامهای کاربری کانالهای مخفی تلگرامی استخراج و با شناسایی صفحات فیس‌بوک، اینستاگرام و نفوذ به کانالهای بسته متهمان مشخص شد متهمان اصلی همزمان با راه‌اندازی فروشگاه‌های جعلی، سایتهای قمار و صرافی آنلاین صوری اقدام به احراز هویتهای جعلی، خرید ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از مبالغ فیشینگ، تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه‌های پرداخت متصل به حسابهای شخصی، اجاره کارتهای بانکی متعلق به معتادان و تهیه دستگاه‌های اسکیمر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کانالها ضمن هدایت عملیاتهای سازمان‌یافته فیشینگ و استخراج شناسه‌های سرقتی کارتهای بانکی همزمان با فعال‌سازی ربات، فعالیتی زنجیره‌ای داشته که در سال گذشته تعدادی از زیرمجموعه‌های این گروه تبهکار در استان هرمزگان و یکی دیگر از استانها دستگیر شدند.

ملکی ادامه داد: قابلیتهای حرفه‌ای لیدرهای اصلی برای پنهان‌کاری، فعالیت با هویتهای جعلی و قطع مسیرهای ارتباطی موجب شد کارشناسان پلیس فتا اقدام به گسترش چتر اطلاعاتی و برپایی کمینگاه‌های مجازی برای برداشتن نقاب های مجازی و جمع‌آوری ادله دیجیتال کنند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان متذکر شد: با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال غیرقابل انکار، سرانجام در یک اقدام ضربتی و همزمان با همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته فتا ناجا و پلیس فتا خراسان رضوی، دو متهم اصلی در مخفیگاه‌های خود دستگیر و این سیستم تبهکاری متلاشی و مجرمان سایبری برای کسب تکلیف به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.

این مقام انتظامی یادآور شد: با توجه به افزایش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی و سهولت تبادلات ارزی، مجرمان حرفه‌ای برای فرار از شناسایی و همچنین کسب منفعتهای گسترده مالی اقدام به تشکیل باندهای هرمی و سیستمهای پولشویی می‌کنند که افراد ناآگاه و آسیب‌پذیر جامعه برای احراز هویتهای صوری توسط این باندها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا با بهره‌گیری از توانمندی‌های تخصصی و زحمات شبانه‌روزی اقدام به شناسایی و انهدام شاخه‌ها و ریشه‌های باندهای سیاه تبهکاری می‌کنند، گفت: در حال حاضر گردش مالی این پرونده بیش از 50 میلیارد ریال بوده که در آن داده‌های بیش از 6 هزار کارت بانکی مورد سرقت قرار گرفته و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

ملکی متذکر شد: مجرمان فضای مجازی به واسطه شبیه‌سازی فروشگاه‌های مجازی، صرافی‌های آنلاین جعلی، سایتهای شرطبندی و درگاه‌های پرداخت غیرواقعی، اقدام به فریب کاربران برای سرقت هویت، برداشت غیرمجاز مبالغ بانکی و دریافت ارزهای دیجیتال قربانیان می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه آگاهی‌بخشی و پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی، از اولویتهای پلیس فتا است، گفت: شهروندان به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرایم سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه به وب سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 500476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟