امیر حاتمی: در حوزه موشکی به قدرت رسیده‌ایم

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه تیتر امشب شبکه خبر طی سخنانی اظهار داشت: صنعت هوایی یک صنعت پیشرفته و دارای استانداردهای بسیار بالاست، ایمنی در این صنعت بسیار مهم است و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند فاجعه آفرین باشد به همین دلیل، کشوری که می‌تواند در حوزه ساخت هواپیما به یک دستاورد قابل توجه برسد در واقع بیانگر این است که دارای بلوغ فناوری، علم و قدرت صنعتی است.

وی افزود: بحمدالله در سال‌های گذشته در این حوزه دستاوردهای خوبی داشتیم که یکی از آنها جت کوثر بود و ما چند ماه بعد بلافاصله خط تولید آن را افتتاح کردیم و در روزهای گذشته سه فروند از آن را تحویل نیروی هوایی ارتش داریم، ان شاالله بتوانیم تا پایان سال و یا اوایل سال آینده ۳ فروند دیگر از آن را آماده تحویل کنیم. در کنار این یک هواپیمای آموزشی دیگری تحت عنوان یاسین با طراحی کامل ایرانی سال گذشته رونمایی شد که هم اکنون در حال طی مسیر خودش است قبل از آن نیز یک هواپیمای آموزش دیگر را آماده کرده بود و این روند ادامه دارد.

وزیر دفاع با بیان اینکه حرکت بسیار خوبی در حوزه هوایی در کشور آغاز شده است، گفت: در سال‌های گذشته ما شاهد موتور جت ایرانی بودیم که در جنگل‌های ما کاربرد دارد و ان شاءالله همین روزها خط تولید آن نیز افتتاح می‌شود.

امیر حاتمی با اشاره به دستاوردهای حوزه زمینی در وزارت دفاع گفت: حوزه زمینی بسیار گسترده است و از انواع سلاح‌های انفرادی تا توپخانه و موشک اندازها و زرهی ها را در بر می‌گیرد یعنی یک مجموعه از محصولات را در بر می‌گیرد

وی ادامه داد: ما ۱۷۰۰ محصول در حوزه رزم زمینی داریم که در رسته‌های مختلف به کار گرفته می‌شود اینها نشان می‌دهد شرایط ما بسیار خوب است اگر در حوزه‌های دیگر ما می‌گوئیم ۹۰ درصد پیشرفت داشتیم اما در حوزه زمینی می‌توان با افتخار گفت که نزدیک ۱۰۰ درصد تمام نیازمندی‌های خود را تأمین می‌کنیم.

از مرحله مهندسی معکوس کاملاً عبور کرده‌ایم

وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه ضدزره که بسیار اهمیت دارند دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم ضدزره دهلاویه که یک سلاح بسیار خوبی است را توانسته‌ایم تولید کنیم، همچنین تانک کرار ساخته شده است که دستاوردهای فناورانه اش برای ما بسیار زیاد است و اخیراً مرکزی افتتاح شد که می‌خواهیم به وسیله آن تانک‌های موجود مان را با استفاده از فناوری تانک کرار ارتقا بدهیم همچنین انواع تیربارها توسط ما تولید می‌شود.

وی ادامه داد: یکی سلاحی را در حال اماده کردن هستیم که روی شناورها به کار گرفته می‌شود و می‌تواند به عنوان یک سلاح ضد موشک‌های کروز استفاده شود، یکی از تهدیدات شناورها همین موشک‌های کروز هستند و یکی از سلاح‌های که می‌توانند با آن مقابله کند همین تیربارهاست، الحمدالله امروز اگر رژه یگانهای زمینی کشور را ببینیم کمتر محصول خارجی در آنها وجود دارد مگر آنهایی که از گذشته داشتیم و سرمایه ملی است که اکثر آنها نیز با کارهایی که روی شأن انجام شده کاملاً تغییر یافته و به روز شده‌اند.

امیر حاتمی اظهار داشت: در همه مجموعه صنایع دفاعی می‌توان با قاطعیت گفت که به بلوغ رسیده‌ایم و از مرحله مهندسی معکوس کاملاً عبور کرده و یک نظام کامل نوآوری را پیاده کردیم و تمامی الزامات این نظام را داریم. ما مطالعه می‌کنیم و بر اساس تهدیدات و نیازهای موجود محصولات طراحی می‌کنیم و بر اساس همین طراحی مهندسان ساخت ما می‌توانند آن را بسازند.

وی ادامه داد: امروز می‌توانیم با غرور بگویم که تمام طراحی‌ها و فناوری‌ها متعلق به خودمان است و ما با استفاده از دانش و فناوری و ارتباطات با مراکز علمی تحقیقاتی و پژوهشی و دانشگاه‌ها به یک بلوغ رسیده‌ایم و هر محصولی را بخواهیم می‌توانیم تغییرات مد نظرمان را در آن انجام دهیم.

وزیر دفاع در خصوص توان موشکی کشور، گفت: حوزه موشکی یکی از مؤلفه‌های اساسی توان دفاعی کشور ماست و ابزاری است که ما از طریق آن از جنگ جلوگیری می‌کنیم، رویکرد ما بازدارندگی فعال است و قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران این بازدارندگی را به دشمنان ما بازگو می‌کند.

یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت توان موشکی است

امیر حاتمی با اشاره به عملیات‌های موشکی علیه تروریست‌ها و پایگاه عین الاسد گفت: آنها تروریست‌ها را به اهواز می‌فرستند تا مردم را بکشند اما ما بلافاصله در ۷۰۰ کیلومتر دورتر خانه آن‌ها را با موشک‌ها روی سرشان خراب می‌کنیم یا اگر شهید سلیمانی را به شهادت می‌رسانند ما عین الاسد را با موشک‌ها روی سرشان خراب می‌کنیم و به قول خودشان تعداد زیادی از سربازهای آنها ضربه مغزی می‌شوند و از بین می‌روند.

وی در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که ما نیاز به دفاع داریم این قدرت باید به روز بماند و آماده باشد، البته دشمنان می‌خواهند این قدرت را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند تا اگر اقدامی کرد ما نتوانیم به آنها پاسخ دهیم اما بالعکس ما می‌خواهیم مستقل باشیم باید این قدرت را داشته باشیم و یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت توان موشکی است.

وزیر دفاع خاطر نشان کرد: ما به دقت دشمنان را زیر نظر داریم که ببینیم آنها چگونه می‌خواهند قدرت موشکی ما را کم اثر و یا ضعیف کنند. انها با فروش اسلحه به کشورهای منطقه می‌خواهند توان موشکی ما را بی اثر کنند اما تحرکات آنها را زیر نظر داریم و کاری می‌کنیم که اقدامات آنها اثری نداشته باشند موشک‌های ما از پدافندها عبور می‌کنند و این قدرت را تا آخر حفظ می‌کنیم.

وی در خصوص چرایی سکوت دشمنان که پیش از این توان موشکی ایران را زیر سوال می‌بردند، گفت: زمانی که پهپاد آنها به سرزمین ما تجاوز می‌کند، در لحظه تجاوز مورد اصابت قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که به چه قدرتی رسیدیم این برای آنها غیر قابل باور بود یا اتفاقی که در عین الاسد یا برای تروریست‌ها افتاد دیگر نمی‌توانند، آن را انکار کند و چیزی برای گفتن ندارد، همه آنهایی که می‌بیند و مستقل به صحنه نگاه می‌کنند می‌فهمند که این پیشرفت‌ها به دست آمده و این کارها شده است. ما عین الاسد را روی سر آنها خراب کردیم و همچنین اتاق تروریست‌ها را روی سرشان خراب کردیم و آنها نمی‌توانند این توانمندی را انکار کنند.

بسیاری از تجهیزاتمان محدودیت صادراتی را ندارند

امیر حاتمی درخصوص تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: این اقدام آنها دلایل مختلفی دارد یکی از آن دلایل می‌تواند به خاطر کار و تلاشی باشد که از بیش از یک سال است آغاز کرده‌اند و به خاطر این سفرها و مذاکرات فراوانی را داشتند اما نتوانسته‌اند دنیا را با خود همراه کنند، آنها رویکرد غلطی را پیش رو گرفتند و جمهوری اسلامی ایران به آنها گفت که این رویکرد شما اشتباه است و شما نمی‌توانید با تحریم و فشار ایران را وادار به تسلیم و مذاکره کنید.

وی ادامه داد: آنها فکر می‌کردند با فشار حداکثری به نتیجه می‌رسند و یا با شهادت سردار بزرگ ما حاج قاسم می‌تواند ایران را محدود کنند. انها قمار باز هستند و یک قمار کردند و با یک کار تبلیغاتی می‌خواستند بگویند ما توانستیم محدودیت‌ها را تمدید کنیم اما دیدیم که دنیا با آنها همراه نشده و تنها یک کشور به آنها رأی داد. به نظر من برخی از این تلاش آنها تبلیغاتی و برای انتخابات پیش روی این کشور است.

وزیر دفاع گفت: آنها در گذشته بسیار تلاش کردند که قدرت دفاعی ایران را ضعیف نشان دهند و اعلام کنند که این توانمندی‌هایی که رونمایی می‌شود فتوشاپ است و حقیقی نیست اما در یک سال گذشته و با اتفاقاتی که رخ داد دیگر نمی‌توانند به وسیله رسانه این دستاوردها را ضعیف و غیر واقعی اعلام کنند. امروز دیگر ملت‌های منطقه می‌بینند وقتی ایران با وجود تحریم‌ها به این پیشرفت‌ها رسیده چگونه است که آنها باید با هزینه‌های هنگفت تسلیحاتی را تهیه کنند.

امیر حاتمی گفت: ما به دوستان مان گفته‌ایم که توان تأمین تسلیحات باکیفیت برای آنها را داریم، البته خوشبختانه با تمام تلاش‌هایی که آنها کردند و هزینه‌های هنگفتی که کردند نتوانستند تا این لحظه تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید کنند.

وی در خصوص توان صادراتی نیروهای مسلح گفت: بسیاری از تجهیزاتمان محدودیت صادراتی را ندارند و از کیفیت و قابلیت خاص برخوردار هستند اما ظرفیت ما بیش از این چیزهاست که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، در کشورهای دیگر نیز به همین شکل است و بخشی از درآمدهای آنها از طریق فروش سلاح است. ما می‌توانیم این توانمندی‌ها را در اختیار کشورهای دیگر قرار بدهیم البته بخشی از بازار در اختیارمان هست و می‌توانیم بازار را گسترش دهیم.

امیر حاتمی در باره اینکه آیا با رفع تحریم تسلیحاتی، ظرفیت صادرات ما افزایش می‌یابد، گفت: تجهیزات و تولیدات ما محدودیت صادراتی ندارد و الان هم درحال صادر است، اما ظرفیت ما خیلی بیشتر از این است و همه این چیزهایی که تولید می‌شود می‌تواند با ظرفیت بالاتری تولید شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورها هم بخشی از درآمد از محل همان تولیدات نظامی و تجهیزات است که نه محدودیت دارد و نه تحریمی داشته است و می‌تواند گسترش نیز پیدا کند.

وزیر دفاع درباره بودجه دفاعی کشور نیز تأکید کرد: بودجه دفاعی ما بر اساس قانون در صورت تحقق کامل ۵ درصد رقم کل بودجه است؛ اگر این رقم را با پیش از انقلاب مقایسه کنیم غیرقابل قیاس است؛ چراکه از سال ۵۱ تا سال ۵۶ که هزینه قابل‌توجهی برای بنیه دفاعی می‌شد، این بوجه ۳۵ درصد بود و الان برای ما طبق قانون پنج درصد است.

امیر حاتمی خاطر نشان کرد: به طور متوسط حدود یک میلیارد دلار بنیه دفاعی ما در بودجه است و در ۲۰ سال اخیر تقریباً نیز به همین صورت بوده است که برای تسلیح و تجهیز استفاده می‌شود.

وی گفت: ما می‌توانیم الگوی بنیه دفاعی کم‌هزینه را به دنیا معرفی کنیم چرا که عمده تولیدات ما بومی است و حرف ظالمانه‌ای است که بگوییم دفاع در جمهوری اسلامی گران است.

وزیر دفاع با تأکید بر تأثیر انجام کارهای تحقیقاتی در تقویت بنیه دفاعی کشور، گفت: مبنای حرف ما این است که بتوانیم مسیر مطمئن تحقیقاتی داشته باشیم و منطقه را هم رصد می‌کنیم و کار دیگران را نیز می‌بینیم؛ آنچه قدرت تسلیحاتی و بازدارندگی ما را بالا می‌برد همین قدرت تحقیقاتی است که از مجلس خواستیم در این زمینه بودجه ویژه ای برای تحقیق نظامی در نظر گیریم که توجه بهتر و منطقی‌تری انجام شود.

امیر حاتمی در ادامه با اشاره به دستاوردهای جدید وزارت دفاع که قرار است مناسبت روز صنعت دفاعی کشور رونمایی شود، گفت: ان‌شاءالله در حوزه هوایی خط تولید موتور اوج را رونمایی می‌کنیم. همچنین از یک موتور جدید هم رونمایی می‌کنیم که کاملاً ملی است و نمایشگاهی از پهپادهای جمهوری اسلامی خواهیم داشت که به صورت ویدئو کنفرانس برپا می‌شود.

وی درباره قدرت دفاعی کشور تصریح کرد: من با اطمینان می‌گویم که قدرت دفاعی امروز جمهوری اسلامی نسبت به سده‌ها و قرن‌های گذشته غیرقابل مقایسه است و از قدرت دفاعی کاملاً مطمئن برخورداریم که مردم هم آن را با تمام وجود احساس می‌کنند.

وزیر دفاع تاکید کرد: پیام این قدرت دفاعی برای دشمنان ما این است که این نقطه از جهان امن است؛ اگر کسی تعدی داشته باشد با پاسخ کوبنده مواجه می‌شود و الان کسی چنین جرأت و جسارتی به خود نمی‌دهد که حمله‌ای کند و اگر بر فرض چنین شود، با بارانی از آتش مواجه می‌شود و اگر از نقطه‌ای حمله شود آن نقطه را بر سرشان خراب می‌کنیم و اگر از ناوی شلیک کنند آن را می‌توانیم که غرق کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین تهدید موجود در منطقه از ناحیه آمریکا است البته رژیم صهیونیستی در کنار آن ضمیمه می‌شود و ما خود را دربرابر آن آماده کرده‌ایم.

وزیر دفاع درباره برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه پرتاب ماهواره تحقیقاتی گفت: برنامه ما در این زمینه یک برنامه دائمی است؛ ما ماهواره بر و ماهواره ساز هستیم و دارای ایستگاه هوایی هستیم و همه چرخه ماهواره‌ای را کامل کردیم.

امیر حاتمی تصریح کرد: ما وارد ساخت ماهواره برهای بزرگ‌تری شدیم که قابلیت حمل محموله از ۲۰۰ تا هزار کیلوگرم و از ۵۰۰ کیلومتر به بالا را دارد و برای امسال هم تحقیقات را با جدیت دنبال می‌کنیم که امیدوار هستیم که امسال هم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما از سال‌های گذشته انواع شناورهای تندرو را تولید می‌کنیم که امسال هم یک تحویل‌دهی انبوه داشتیم و برای نیروی دریایی ارتش هم محصول شناور موج و مین‌شکار داریم که تحویل می‌دهیم و زیردریایی‌هایی را هم می‌سازیم که تحویل می‌دهیم و مهمتر از آن تجهیز این شناورهای تندرو و سایر انواع آن است که مجموعه آنها کاملاً به روز و در حد قدرت‌های بزرگ است.

حاتمی ادامه داد: همکاری خیلی خوبی برای کمک به خودروسازی هم داشته‌ایم و نیازمندی‌هایی که به خارج داشتیم و در سطح بالا بود را ما در داخل آن شبیه‌اش را داشتیم که مسیر رساندنش به آن حد از کیفیت مسیر دوری نیست و به آن هم می‌رسیم؛ ما آنچه که خودروسازان نیاز داشتند را در اختیارشان قرار دادیم.

وزیر دفاع درباره تجهیز یگان‌های مرزبانی کشور، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های منظم ما همکاری با نیروی انتظامی و برگزاری برنامه‌های مشترک با این مجموعه است؛ ما در سال ۹۷ دوبرابر سال ۹۶ نیازهای مرزبانی را تأمین کردیم و نیز همه نیازهایی که نیروهای مرزبانی داشته باشند را ما می‌توانیم برایشان فراهم کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟