امیر نصیرزاده: مانور جنگنده‌های کوثر برگزار می‌شود

به گزارش رکنا، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع نیروی هوایی ارتش ؛ پیشرو در نهضت خودکفایی پرداخت.

امیر سرتیپ نصیرزاده با اشاره به اینکه تمامی متعلقات هواپیماها را در درون کشور می‌سازیم گفت: صندلی ،موتور و بدنه هواپیما در صنایع دفاع طراحی شده است به طوری که مهمات هوشمند در داخل کشور ساخته می شود.

او با اشاره به اینکه وقتی آذرخش ساخته شد به فناوری صاعقه دست پیدا کردیم؛ افزود: پس از آن کوثر طراحی شد؛ کوثر به مراتب بهتر از صاعقه است البته این نیست که در خصوص صاعقه توان تولید نداشته باشیم ، به سمت تولید کوثر شیفت پیدا کرده‌ایم و در نظر داریم تولید کوثر را بیشتر کنیم؛ البته اگر به نسل بهتری از هواپیماهای جنگی دست پیدا کنیم به سمت نسل جدید شیفت پیدا خواهیم کرد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه در نظر داریم تا یک مانور سه فروندی داشته باشیم عنوان کرد: ده مورد از بدنه کوثر ساخته شده است و امسال در ۲۹ فروردین ۳ فروند آن تکمیل خواهد شد و مانور سه فروندی آن‌را برگزار خواهیم کرد.

امیر سرتیپ نصیر زاده با اشاره به اینکه یاسین هواپیمای آموزشی است ادامه داد: بر اساس نیازمندی‌های کشور طراحی صورت می‌گیرد و بدنه ساخته می‌شود، کوثر در کلاس خود هواپیمای خوبی است، شاید نسل بعدی در یک هواپیما در کلاس دیگری غیر از کوثر باشد، ما به فناوری و دانش دست یافته ایم به طوری که صنایع دفاعی توان ساخت مطالبات نیروی هوایی را دارد.

او با اشاره به اینکه تلاش صنایع دفاعی و نیروی هوایی بر این است که موشک دوربرد داشته باشیم افزود : موشک دوربرد هوا پایه در سه نوع هوا به هوا ،هوا به سطح و هوا به زمین به کار گرفته می شود به طوری که در هر سه مورد موفق بوده ایم قادر و فکور از پروژه های موفق هوا به سطح است لذا بر روی بمب هوشمند که هوا به زمین است در حال کار هستیم که از برد بالایی برخوردار است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به این که هواپیما جزو تجهیزات نیروی هوایی به حساب می‌آید گفت: هواپیما همیشه باید در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد تا امکان پرواز داشته باشد، یک هواپیمای فرسوده قادر به پرواز نخواهد بود و هواپیما دچار سانحه می‌شود لذا اینکه هواپیما‌های ما فرسوده است صحت ندارد.

او با اشاره به اینکه هواپیما‌هایی را در اختیار داریم که در دنیا و در ارتش‌های جهان در حال استفاده است خاطرنشان کرد: این ناوگان فقط در اختیار ما قرار ندارد، بلکه کشور‌های دیگر هم از این ناوگان بهره‌مند هستند مانند هواپیمای اف ۱۴ که جز هواپیمای نسل ۳/۵ و ۴ است.

امیر سرتیپ نصیرزاده با اشاره به اینکه ناوگان ما ترکیبی از هواپیما‌های شرقی و غربی است افزود: در دنیا نسبت به سایر نیرو‌های هوایی برتری داریم، ما به خودمان در بُعد آموزشی، پشتیبانی و ساخت قطعات متکی هستیم لذا ما در دنیا از این لحاظ منحصر به فرد هستیم و کشوری نیست که همه این موارد را به صورت خود اتکا در اختیار داشته باشد، موقعیت نیروی هوایی برجسته، منحصر به فرد و دارای قدرت بالایی است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه کشور‌های پیشرفته و در استاندارد‌های بالا این هواپیما‌ها را در اختیار دارند ادامه داد: هواپیما‌هایی مانند سوخو ۲۴ را روسیه به کار گرفته است، سال‌هاست این هواپیما‌ها را به کار گرفته‌ایم، هشت سال دفاع مقدس را اداره کردیم، در این مدت مگر می‌شد هواپیمای بدون رادار پرواز کند، مگر می‌شود یک هواپیما بدون مهمات پرواز کند، همیشه در طول هشت سال دفاع مقدس برتری هوایی را از آن خود داشتیم، این برتری هوایی صرفاً با هواپیما به دست نمی‌آید، باید مهمات هوشمند داشته باشیم، باید مهمات با قابلیت آتش بالا داشته باشیم که داریم.

او با اشاره به اینکه تمام مانور‌هایی که انجام می‌دهیم و یا رزمایشاتی که در آن شرکت می‌کنیم و قدرت دفاعی که داریم نشان از این مسئله دارد که کمبودی از این بابت نداریم افزود: ما پروژه‌های بسیار متعددی را در صنایع دفاعی و در نیروی هوایی تعریف کرده ایم که مربوط به سلاح‌های هوشمند است و آن‌ها را تست و آزمایش کرده ایم.

او با اشاره به اینکه ساخت هواپیما خیلی سخت است و از فناوری پیچیده‌ای برخوردار است گفت: اکثر هواپیما‌ها به تجهیزات پیشرفته و هوشمند مجهز شده اند، به دنبال این موضوع هستیم تا کروز هواپایه داشته باشیم لذا در این خصوص کار‌های بسیار خوبی صورت گرفته است و امیدواریم در سال ۹۹ به این موفقیت دست پیدا کنیم.

امیر سرتیپ نصیرزاده با اشاره به اینکه در رادار به توانمندی‌های بسیار خوبی دست پیدا کرده ایم افزود: ما به فناوری‌های جدیدی از رادار‌ها دست پیدا کرده ایم، در صنایع دفاع رادار ساخته می‌شود و مطابق با نیازمندی هایمان این مهم صورت می‌گیرد لذا بر روی هواپیما‌های متعددی این رادار‌ها ساخته می‌شود، ما کمبودی از لحاظ ساخت رادار نداریم، کلاً کشور ما از جهت برد الکترونیک بسیار پیشرفته است.

او با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها از بعد الکترونیک هیچ کمبودی ندارند افزود: متخصصین و دانشمندان خیلی خوبی داریم به طوری که هم رادار ساختند و هم رادار‌های قبلی را بهینه سازی کردند، در بحث پدافندی رادار‌های متعدد و متنوعی برای ارتفاعات متعددی ساخته شده است، وقتی این دانش وجود دارد می‌توان از آن بر روی هواپیما‌های هوا به هوا و زمین به هوا استفاده کرد.

امیر سرتیپ نصیرزاده در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند هواپیما‌های جنگنده بومی مانند کوثر همان هواپیمای اف ۵ است گفت: بیشتر هواپیما‌های جنگنده شبیه هم هستند و فقط متخصصان می‌توانند تفاوت‌های آن‌ها را تشخیص دهند، حتی اگر فرض کنیم هواپیمایی شبیه اف ۵ ساختیم نشان می‌دهد به این توانمندی رسیدیم که می‌توانیم هواپیمای جنگنده اف ۵ را بسازیم؛ لذا به جای اینکه به این موضوع بپردازیم که هواپیمای بومی جنگنده ما شبیه کدام هواپیما است باید افتخار کنیم که به توانمندی ساخت هواپیما رسیده ایم.

همه متعلقات هواپیما را در داخل کشور می‌سازیم

فرمانده نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: از کارشناسان دانشگاهی دعوت می‌کنم تا از مجتمعی که در حال ساخت بدنه هواپیمای جنگنده ایرانی است دیدن کنند و از نزدیک این کار بزرگ و پیچیده را مشاهده کنند.

امیر سرتیپ نصیرزاده تصریح کرد: اکنون شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی جهان از جمله امریکا همه متعلقات و قطعات هواپیما را خودشان نمی‌سازند بلکه چندین کشور آن‌ها را می‌سازند در حالی که ما همه متعلقات هواپیما را در داخل کشور می‌سازیم، این توانمندی بزرگی است و باید به آن افتخار کنیم.

او با اشاره به جت آموزشی یاسین گفت: این جت آموزشی نیاز بود تا این که طراحی شد و مخصوص آموزش است به طوری که از قابلیت‌های بسیار خاصی باید برخوردار باشد، طراحی یاسین بومی است و پرواز خوبی را در تست اول انجام داده بنابر این ناوگان خوبی از آن را در اختیار خواهیم گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟