3 اثر قزوین ثبت ملی شد

به گزارش رکنا ، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: پرونده ثبت سه اثر ناملموس استان شامل غذای سنتی اوزباستورما، قزیل‌بافی طایفه چموش‌گزک طارم سفلا و نوحه‌های دستگاهی شهر قزوین با تایید نهایی در فهرست میراث ملی ناملموس ثبت شد.

ثبت سه اثر ناملموس قزوین در فهرست میراث ملی

خزائلی افزود: پخت غذای سنتی ” اوزباستورما” از سده‌های گذشته به عنوان یک غذای اصیل در میان مردم روستای کلج طارم سفلی مرسوم بوده و در مراسم گوناگون اجتماعی و مذهبی کاربرد داشته است که در حال حاضر در ظهر عاشورا در این منطقه پخته می‌شود.

ثبت سه اثر ناملموس قزوین در فهرست میراث ملی

او با اشاره به ثبت قزیل‌بافی طایفه چموش‌گزک هم در فهرست میراث‌ملی ناملموس اضافه کرد: قزیل طنابی محکم و ضخیم است که از به هم بافته شدن چندین نخ که از تنیده شده موی بز به دست آمده، تهیه می‌شود، این نوع طناب وسیله‌ای پرکابرد در بین عشایر کوچ نشین طایفه چموش‌گزک است که در منطقه طارم‌سفلی استقرار دارند و از قزیل برای برپایی چادر و بستن بار روی حیوانات استفاده می‌کنند.

ثبت سه اثر ناملموس قزوین در فهرست میراث ملی

خزائلی با بیان اینکه شهر قزوین از دیرباز یکی از مراکز مهم سوگواری اهل بیت (ع) مانند تعزیه و نوحه خوانی بوده که هر نوع آن دارای سبک مخصوص به خود است گفت: نوحه‌های دستگاهی به شیوه‌ای خاص در چند مسجد قدیمی شهر قزوین اجرا می‌شود، ضرب و ریتم این نوحه طی اجرا متفاوت است و سینه‌زنان ضرب و سینه‌زنی خود را با نوحه خوان و میاندار هماهنگ می‌کنند.

ثبت سه اثر ناملموس قزوین در فهرست میراث ملی

از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ اثر طبیعی و معنوی استان قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس ثبت شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟