ثبت ملی 3 اثر نامملوس هرمزگان در فهرست آثار ملی

به گزارش رکنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز سه شنبه در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی بندرعباس اظهار داشت: این آثار شب گذشته در نشست کمیته ثبت ملی آثار مورد بررسی قرار گرفت و با موافقت کارشناسان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

رضا برومند بیان داشت: لوح ثبتی این آثار پس از امضای وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار هرمزگان ابلاغ می‌شود.

قدمت ساخت مجسمه سُفالی اُشتُروک (اُشتُروک به معنای شتر است) در هرمزگان به پنج هزار سال قبل می‌رسد که شکل آن در گذر زمان دچار تغییر شده است.

حفظ هنر ساخت این مجسمه با توجه به نقشی که در بررسی هویت و هویت شناسی مردمان ساکن هرمزگان و نواحی اطراف دارد بسیار مهم بوده و مورخان و باستان شناسان با توجه به طرح و نقش‌های بکار رفته در آن می‌توانند تا حدی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان این مناطق را مورد بررسی قرار دهند.

«شاشک» هم از قایق‌های قدیمی است که در هرمزگان مورد استفاده قرار می‌گرفته و جنس آن از ساقه‌های درخت خرما است.

این قایق بیشتر مورد استفاده صیادان بوده و برای استفاده در مسافت‌های کوتاه ساحلی مناسب است.

«سوند بافی» از رشته‌های صنایع دستی هرمزگان با قدمت ۵هزار ساله است که کاربردهای مختلفی از قبیل سایبان، چارچوب خانه‌های سنتی با استفاده از شاخ و برگ درخت نخل و هنرنمایی هنرمندان و صنعتگران هرمزگانی ساخته می‌شود.

سوندها به عنوان سایبان، سقف و دیوار خانه‌های روستایی، انباری، آغُل حیوانات و دیوار حریم خانه و باغ‌ها کاربرد داشته و هرچند میزان استفاده از آن کاهش یافته ولی هنوز هم در برخی روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟