کتیبه باستانی ایرانی به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو بازگشت

این اثر دو هزار و ۵۰۰ ساله منقش به تصویر حکاکی شده نبرد یک شیر و گاو که به مدت ۸۰ سال در موزه‌ هنرهای زیبا در بوستون نگهداری می‌شد، به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو بازگردانده شد.

این کتیبه باستانی نادر و ارزشمند از تاریخ بیست و هشتم سپتامبر در موسسه شرق‌شناسی برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهد شد.

هدف از حکاکی این دو حیوان روی تخته سنگ، نمایش قدرت امپراتوری گسترده ایران (هخامنشیان) بود. این تخته‌سنگ عظیم تا سال ۱۹۳۱ در ویرانه‌های تخت جمشید باقی ماند تا اینکه در جریان کاوش‌های گسترده مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در این محل کشف شد. در ۸۰ سال گذشته این کتبیه ۴۰۰۰ پوندی به موزه هنرهای زیبا دانشگاه بوستون امانت داده شده بود.

«کریستوفر وودز» مدیر مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو بیان کرد: «بسیار مفتخریم که به مناسبت گرامیداشت صدمین سالروز آغاز تحقیقات تاثیرگذار موسسه شرق‌شناسی، شاهد بازگشت این کتیبه ارزشمند به شیکاگو هستیم.»

قدمت این کتیبه سنگی به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در آن زمان تخت جمشید به عنوان مرکز تشریفاتی امپراطوری هخامنشیان که بخش اعظمی از خاورمیانه را به سلطه خود درآورده بود،‌ شناخته می‌شد.

«وودز»‌ که به عنوان یکی از محققان برجسته زبان سومری نیز شناخته می‌شود، بیان کرد: «با نگاه کردن به این یادبود، نگرشی از ایدئولوژی امپراطوری هخامنشیان و تصوری که پادشاهان هخامنشی از خود داشتند و تصویری که قصد داشتند به عنوان هویت خود برای دیگران به نمایش بگذارند را می‌توان درک کرد.»‌

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟