پس از آنکه خبری مبنی بر فرو ریختن پل تاریخی ساروق تکاب از طریق ارتباطات مردمی خبرگزاری فارس در اختیار خبرنگار این مجموعه قرار گرفت، خبرنگار فارس برای اطلاع از دلایل سقوط این پل تاریخی دوران صفویه که به شماره ۶۱۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، مصاحبه‌ای با جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی انجام داد.

جباری در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بخشی از جداره شمالی و مرمتی پل تاریخی ساروق به دلیل بارش‌های شدید و طغیان رودخانه ساروق و نیز استفاده از مصالح نامرغوب در مرمت بنا فرو ریخته که این مرمت سال ۸۴ با بی‌کفایتی مسؤولان و عدم نظارت درست بر نحوه مرمت انجام شده بود.

وی افزود: با توجه به این شرایط، اقدامات لازم برای مرمت اساسی پل با تخصیص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، دوباره آغاز شده که هدف از این اقدامات علاوه بر مرمت بنا، استحکام‌بخشی به آن نیز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به سبک‌سازی، حذف مصالح نامرغوب از طاق‌ها، برچیده شدن جداره‌های مرمتی از شاغول خارج شده، ادامه داد: این بار مرمت طاق‌ها و کانال‌های سبک‌ساز داخلی پل با مصالح سبک و به صورت اصولی انجام می‌شود.

 پل ساروق تکاب با سه چشمه طاق به طول ۴۰.۶ وعرض ۵.۶۲ در دوره صفویه بر روی رودخانه ساروق ساخته شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟