انتقاد از یک جشنواره استعدادیابی موسیقی

محمد اسحاق بلوچ نسب آهنگساز، نوازنده و مدیر انجمن موسیقی چابهار توضیح داد: در فروردین ماه سال جاری رویدادی به نام «سومین جشنواره استعدادیابی موسیقی ویژه خوانندگان بلوچ» توسط گروهی به نام «زیمُل بلوچستان» در منطقه آزاد چابهار برگزار شد که دربرگیرنده کلیت موسیقی منطقه بلوچستان نبود و من به عنوان یک نوازنده و مدیر انجمن موسیقی چابهار موضوع را با مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان درمیان گذاشتم.

وی افزود: گویا این جشنواره ویژه استعدادیابی و اجرای موسیقی بلوچی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران و شناسایی قابلیت های این سبک موسیقی بوده اما آنچه ما دیدیم با آنچه که در این اهداف اشاره شده فاصله زیادی داشت. به اعتقاد من این جشنواره نه تنها بار فرهنگی و موسیقایی نداشت بلکه نمونه ضعیفی از نمایش موسیقی منطقه بلوچستان بود و نتوانست معرف خوبی برای موسیقی منطقه باشد و روی صحنه ارگ و گیتار هم دیدیم.

بلوچ نسب تصریح کرد: من با ارایه مستندات تصویری و فنی به مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان این نکته را گوشزد کردم که در منطقه ای به نام چابهار به اسم یک جشنواره موسیقایی چه اشتباه بزرگی در حال انجام است و هیچ مجموعه ای هم در این زمینه نظارت ندارد. متاسفانه موسیقی که در این رویداد ارایه شد نه ردپایی از موسیقی بلوچی واقعی داشت و نه رنگ و بویی از موسیقی ایرانی را به خود گرفته بود. چرا باید فضا به سمتی برود که برای یک جشنواره موسیقایی در استان این چنین رفتار شود و موسیقی پاپ به آن ورود پیدا کند؟ جالب آن که همین موسیقی غلط به صورت تک آهنگ و فیلم کوتاه ضبط و در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مدیر انجمن موسیقی چابهار با انتقاد از کمبود نظارت در زمینه برگزاری این جشنواره گفت: من بی دلیل حرف نمی زنم و در این مدت هم یاد گرفته ام که دروغی به زبان نیاورم چرا که دوست ندارم روزی به من انگ «همیشه معترض» را بزنند. بر پایه همین مستنداتی که به آن اشاره کردم باید بگویم که موسیقی این جشنواره قطعا موسیقی بلوچی نیست و نمی دانم به چه دلیل موسیقی منطقه را با سازهایی چون گیتار و ارگ تلفیق کردند. مگر موسیقی بلوچستان چه عیبی دارد که باید کیبورد و گیتار و سازهای این چنینی وارد آن شود؟ آیا باید برای پول موسیقی یک منطقه را از بین ببریم؟ آیا این همان هجمه فرهنگی نیست؟

این نوازنده اظهار کرد: سبک های موسیقایی اعم از پاپ هم جایگاه خود را دارد اما این چه کاری است که با سازهایی که اصلا مرتبط با موسیقی بلوچستان نیست جشنواره راه می اندازیم و این چنین در از بین رفتن فرهنگ یک منطقه تلاش می کنیم؟ در این سال ها موسیقی قومی منطقه بلوچستان به خودی خود با مرگ استادان بزرگ این عرصه همچون استاد حدیدی و استاد آوارگان در حال از بین رفتن است پس چرا می آییم و با یک کار نسنجیده تیشه به ریشه موسیقی بلوچستان می زنیم؟ اصلا موسیقی بلوچستان چه نیازی به کیبورد دارد که این چنین باید با او رفتار کنیم؟

بلوچ نسب در پایان گفت: جالب است که برخی از مجموعه هایی که در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند حاضرند میلیون ها تومان به خوانندگان پاپ پول بدهند تا آنها بیایند و با موسیقی پلی بک برایشان کاری را اجرا کنند اما حاضر نیستند یک سوم این مبالغ را برای هنرمندان بومی منطقه هزینه کنند و ماجرا به سمتی می برند که این جشنواره ها به عنوان جشنواره موسیقی منطقه بلوچستان به مخاطبان معرفی می شوند و این چنین هنرمندان بومی را مکدر می کنند. آقایان باور کنید موسیقی قومی منطقه بلوچستان رفته رفته در حال فراموشی است پس به جای برگزاری این جشنواره ها موسیقی واقعی سیستان و بلوچستان را به مخاطبان معرفی کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟