نرخ سود وام مسکن مجردین به ۲۲ درصد بازگشت

پس از آنکه در روز نوزدهم آبان ماه از سرعت کاهش قیمت اوراق کاسته شده بود مطابق پیش بینی ها این کاهش متوقف شد. در روز 20 آبان در نهایت متوسط قیمت اوراق تسه نسبت به روز قبل خود حدودا 2 هزار و 500 تومان افزایش یافته و به 77 هزار تومان رسید. همین امر سبب شد تا نرخ سود وام دوباره به سطح 22 درصد باز گردد. اما دیگر متغیر های وام دستخوش چه تغییراتی شد؟

اوراق تسه چیست؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خرید اوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز 20 آبان قیمتی معادل با 77 هزار تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

در نوزدهم آبان ماه مجردها برای اخذ وام مسکن بایستی 20 میلیون و 856 هزار تومان و متاهلین 35 میلیون و 753 هزار تومان اوراق تهیه می کردند.

این رقم در روز بیستم آبان ماه با صعودی قابل توجه برای مجردها به 21 میلیون و 580 هزار تومان و برای متاهیلین به 37 میلیون تومان باز گشت.

این محدوده قیمت در شرایطی است که پیش از آن در سه روز پیش یعنی هفدهم آبان ماه این بازار تجربه شده بود. به عبارت دیگر قیمت تهیه اوراق برای متقاضیان وام به سه روز پیش خود باز گشت.

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها در روز سه شنبه 20 آبان ماه از 17.5 درصد به 22.03 درصد و برای متاهلین به 21.93 درصد افزایش یافت.

نرخ سودی که هر روزه از این طریق کشف می شود در روز قبل به سطحی پایینتر از 22 درصد رسیده بود. اما اکنون افزایش مجدد قیمت اوراق سبب شد تا نرخ سود مجردها برای بار مجدد به این سطح باز گردد. اما هنوز هم در قیاس با نرخ سودی که در اواخر مهر 23 درصد محاسبه شده بود فاصله یک واحد درصدی خود را حفظ کرده است.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که 19 آبان ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 180 میلیون و 965 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 335 میلیون و 678 هزار تومان برآورد شد.

پس از آنکه در روز بعد یعنی بیستم آبان ماه روند کاهشی هزینه وام مسکن متوقف شده و دوباره این هزینه افزایشی قابل توجه را تجربه کرد . این هزینه نیز پس از 14 روز کاهش افزایش یافت.

بر همین اساس هزینه ای که بایستی مجردین در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند 181 میلیون و 700 هزار تومان محاسبه می شود. این هزینه برای متاهلین 337 میلیون تومان برآورد میشود.

پس از توقف کاهش در نرخ سود بازار اوراق در روز 20 آبان ماه نسبت به روز گذشته خود شاهد 731 هزار تومان افزایش در هزینه وام مجردین بودیم. این اختلاف برای متاهلین نیز نسبت به روز گذشته 1 میلیون و 254 هزار تومان محاسبه شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟