هوش­ مصنوعی، دستیاری برای فعالان  بخش مسکن و مردم

سیاستهای جدیدی که با هدف کنترل قیمتها و مبارزه با سوداگری در این بازار به کار گرفته شده اند، نمی­تواند آنطور که باید، به کاهش یا حتی تثبیت قیمت های فعلی منجر شود. از این رو باید راهکارهای نوینی برای ساماندهی این بازار در نظر گرفته شود. به طور مثال راهکار افزایش شفافیت، جایگزین حذف قیمتها در فضای سایتهای تخصصی مسکن شود. این مهم در مرحله نخست شفافیت را در بازار مسکن به همراه دارد و این مهم علاوه بر اینکه سیاستگذاران را برای اعمال سیاستهای منطقه ای کمک می کند، سوداگری و گرانفروشی را در بازار مسکن از بین می برد. از سوی دیگر، با انتشار قیمت در سایتها و سامانه های معاملات ملکی، انرژی و زمان زیادی را که متقاضیان و عرضه کنندگان مسکن، برای مذاکرات اولیه که به احتمال زیاد به نتیجه هم نمی­رسد هدر رود، برای انجام معاملات صرف می­شود و رونق را به بازار املاک باز می­گرداند.

گفتنی است بازگرداندن قیمتها به سامانه­های تخصصی مشاور املاک، خود تضمینی برای مبارزه با سوداگری و افزایش شفافیت در بازار مسکن به شمار می رود و نبود آن صرفا به کاهش اطلاعات ملکی مردم منجر می­شود که این مهم،  گرانفروشی و سوداگری را در پی دارد. لازم به ذکر است در سیاستهای جدید متولیان بازار مسکن که یکی از آنها راه اندازی بورس مسکن است، سامانه های فعال و تخصصی در بازار مسکن میتواند بهترین دستیار این بخش باشد و ابزارهای موجود در این سامانه ها، همچون تخمین قیمت مسکن، راه رسیدن به انجام معاملات در بورس مسکن را هموارتر میکند.

این مهم علاوه بر اینکه به راه اندازی بورس مسکن کمک میکند، مردم را نیز از میزان سرمایه ملکی خود مطلع ساخته و برای تصمیم گیری عرضه و حتی خرید یا اجاره ملک جدید راهنمایی میکند. در این راستا، مدت زیادی است مجموعه ای دانش بنیان به نام کیلید، توانسته با بهره گیری از هوش مصنوعی این تخمین قیمت را با ضریب خطای بسیار کم برای فعالان این بخش و مردم به همراه بیاورد و به صورت رایگان در اختیار مردم بگذارد.

لازم به ذکر است کیلید به طور کلی در جهت افزایش آگاهی ملکی مردم و ساماندهی بازار املاک ایران تلاش میکند و این مهم را در بخش­های متفاوت همچون اطلاعات بازار مسکن به انجام می­رساند. این بخش، اطلاعات کاربردی همچون قیمت و نوسانات آن طی 7 سال گذشته را به تفکیک مناطق مختلف تهران در قالب نمودار در اختیار کاربران گذاشته و این امکان را می دهد، هنگام جستجوی ملکی در سامانه کیلید بتوان رویدادهای قیمتی هر منطقه را مشاهده کرد. در ادامه با استفاده از بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید، روند تغییر قیمت  3 محله از مناطق پرطرفدار تهران را مطالعه میکنید:

خرید آپارتمان در الهیه

همانطور که میدانید الهیه یکی از مناطق خوش­نشین و گران قیمت شمال شهر تهران به شمار می­رود. از این رو قیمت خرید آپارتمان در الهیه از گذشته نسبت به سایر مناطق مجاورش بیشتر بوده و می­ توان گفت سکونت در این محله برای آنهایی که درآمد بسیار خوبی دارند امکان پذیر است. از سوی دیگر طی سالهای اخیر این قیمت ها با افزایش ناباورانه ای روبرو شده و این مهم خرید آپارتمان در الهیه را بیش از پیش دشوارتر میکند.

به این صورت که ابتدای سال 92 هر متر مربع آپارتمان در الهیه با قیمت 8 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش میشد. این درحالی است که در همان بازه زمانی میانگین قیمت ملک در منطقه یک، حدود 6 میلیون تومان بود. این مهم تا ابتدای سال 96 همسو با میزان تورم کشور در حال رشد بود و      می توان گفت اصلا این میزان افزایش قیمت محسوس نبود.

در همین راستا سال 96 و 97 دوره رکودی بازار مسکن آغاز و شیب ملایم صعود قیمتها به شیب تندی تبدیل شد و پایان سال 98 قیمت خرید آپارتمان در الهیه متری 23 میلیون تومان رقم خورد. همانطور که اشاره کردم این ابتدای رکود بود و ابتدا تا انتهای سال 98 هر متر آپارتمان در این منطقه 10 میلیون تومان گرانتر شد و به 33 ملیون تومان رسید. این مهم تا امروز همچنان با شیب باورنکردنی در حال رشد است. به طوری که شهریور ماه 99 باید برای خرید آپارتمان در الهیه، 55 میلیون تومان به ازای هر متر پرداخت کنید. گفتنی است در فاصله زمانی مذکور قیمت ملک در الهیه 638 درصد رشد داشته است.

هوش­ مصنوعی، دستیاری برای فعالان  بخش مسکن و مردم

خرید آپارتمان در ونک     

بسیاری از ساکنین تهران به خصوص کارمندها و فعالان شرکت ها، سکونت در حوالی ونک را گزینه مناسبی میدانند. این مهم به واسطه ترافیک بسیار زیاد تهران و وجود شرکت های متعدد در حوالی محله ونک است. این مهم تنها دلیل جذابیت سکونت و خرید آپارتمان در ونک نیست و شاخص های بسیاری همچون سطح اجتماعی قابل قبول، آرامش، وجود مراکز تجاری، آموزشی و تفریحی متعدد و المان­های تاثیرگذار دیگر این محله را برای ساکنین تهران جذاب تر کرده است. از این رو نگاهی به میزان رشد قیمت خرید آپارتمان در ونک می اندازیم.

ابتدای سال 92 نرخ خرید آپارتمان در ونک همچون سایر محله های اطرافش با قیمت 6 میلیون تومان ثبت شده است. گفتنی است میانگین قیمت خرید آپارتمان در تهران در آن بازه زمانی 3 میلیون و 300 هزار تومان بود. این نرخ تا سال 96 همچون بسیاری از مناطق در محدوده متوسطی رشد می­کرد و انتهای سال 96 به ازای هر مترمربع باید مبلغ 10 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت میشد که این رقم نسبت به تورم موجود در اقتصاد کشور منطقی به نظر میرسید.

همچنین طبق آمارهای بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید، انتهای سال 97 متقاضیان خرید آپارتمان در ونک باید مبلغ 19 میلیون و 700 هزار تومان پرداخت میکردند که این رقم بیش از انتظار فعالان بخش مسکن بود؛ به طوری که این رشد قیمت را سقف ارزش ملک در این منطقه می دانستند. منتها این آغاز نقطه رشد بود و طی یک سال این نرخ به 28 میلیون و 480 هزار تومان رسید.

لازم به ذکر است قیمت  خرید آپارتمان در ونک  نیز در سال 99 با رشد ناباورانه ای روبرو شد و تمام فعالان این بخش را شوکه کرد. به این صورت که در شهریور ماه 99 هر متربع آپارتمان نوساز در این منطقه با نرخ 47 میلیون تومان خرید و فروش شد.

خرید آپارتمان در میدان فردوسی

ساکنین تهران همیشه در بین نقاط مرکزی شهر، محله های اطراف خیابان انقلاب را به واسطه آسانی تردد و وجود وسایل متعدد حمل و نقل عمومی انتخاب میکردند و این مهم خرید آپارتمان در میدان فردوسی را به یکی از بهترین انتخاب ها تبدیل کرده است. از طرفی افزایش قیمت مسکن در تهران، متقاضیان سکونت در این منطقه را دوچندان کرده است. از این رو با افزایش تقاضا در این منطقه، رشد قیمت قابل توجهی در این محله روی داده است. به طوری که از ابتدای سال 92 تا شهریور ماه 99  قیمت خرید آپارتمان در میدان فردوسی 515 درصد گرانتر شده است.

 

به این صورت سال 92 هر متر مربع آپارتمان در میدان فردوسی با قیمت 2 میلیون و 900 هزار تومان مورد معامله قرار می­گرفت. صعود قیمتی بیش از تورم در این منطقه نیز در سال 97 پدیدار شد. به این صورت که در انتهای سال، هر مترمربع آپارتمان در این منطقه با قیمت متری 15 میلیون تومان رقم خورد، که این رقم بیش از 5 برابر رشد را نشان می دهد.

قیمت  خرید آپارتمان در میدان فردوسی  نیز از سال 97 تا 99 رشد ناباورانه ای را تجربه کرده است. به این صورت که پایان 98 هر مترمربع 21 میلیون و 600 هزار تومان و شهریور 99 این نرخ به 35 میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمتها میتواند با اعمال سیاستهای بازدارنده برای سوداگران و ایجاد مشوق هایی برای تولیدکنندگان کنترل شود.

این مهم را می توان با استفاده از تکنولوژی و بهره برداری از هوش مصنوعی در بازار املاک میسر کرد. بدین صورت که با بهره گیری از ابزارهای متعدد سامانه ای همچون کیلید، که از ابتدا تا انتهای انجام معاملات ملکی را همراه کاربران است، به صورت تخصصی پروسه خرید، فروش یا اجاره را انجام داد و در فضایی شفاف که اطلاعات ملکی کاربردی بسیاری در آنجا وجود دارد، معاملات ملکی انجام شود. در نتیجه میتوان سامانه کیلید را بهترین ابزار فعالان بازارمسکن و مردم دانست.

 

آیا این خبر مفید بود؟