بازار اجاره آپارتمان‌های کوچک تهران +جدول

رکنااقتصادی: با این‌که روند افزایش اجاره بهای شهر تهران در بسیاری از ماه‌ها بالاتر از رشد قیمت مسکن قرار گرفت، در دی ماه سال جاری این شاخص ۰.۱ درصد نسبت به بازار اجاره در آذرماه کاهش داشت. با این وجود کارشناسان معتقدند پایین بودن تقاضای خرید و فروش مسکن می‌تواند موجب فشار بر بازار اجاره شود.

مظنه اجاره بها در تهران بر اساس معاملات انجام شده در بهمن ماه ۱۳۹۵

محله

متراژ

سن بنا

پول پیش (تومان)

اجاره بها (تومان)

آهنگ

۶۰ متر

۳ سال

۱۵ میلیون

۷۰۰ هزار

کارون

۴۵ متر

نوساز

۳۱ میلیون

۱۸۰ هزار

ازگل

۶۵ متر

نوساز

۶۰ میلیون(رهن کامل)

-

شادآباد

۴۶ متر

۹ سال

۵ میلیون

۳۰۰ هزار

میدان قزوین

۵۴ متر

۷ سال

۳۵ میلیون

۱۰۰ هزار

آپادانا

۶۰ متر

نوساز

۲۰ میلیون

یک میلیون و ۳۰۰ هزار

افسریه

۷۰ متر

۵ سال

۴۳ میلیون (رهن کامل)

-

شمس آباد

۵۹ متر

۱۷ سال

۲۰ میلیون

۵۰۰ هزار

جوادیه

۴۳ متر

۳ سال

۲۵ میلیون (رهن کامل)

-

خواجه نظام

۴۴ متر

۲۲ سال

۱۵ میلیون

۶۰۰ هزار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در بخش آپارتمان‌های کوچک متراژ به دلیل تقاضای بالا و نیز ماهیت قراردادها که معمولا بیش از یک سال بسته نمی‌شود، رشد اجاره بها نمود بیشتری دارد. بر همین اساس دولت یازدهم تصمیم دارد سه برنامه را در قالب مسکن اجتماعی برای کمک به اجاره بهای مسکن اقشار پایین دست اجرا کند.

بر اساس اطلاعات خام، در ۱۱ روز ابتدای بهمن ماه ۱۹۳۱ مورد قرارداد اجاره در شهر تهران منعقد شده که سهم واحدهای کمتر از ۷۰ متر حدود ۶۰ درصد از کل قراردادها است. هم‌چنین در دی‌ماه ۱۳۹۵ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

دولت قبل در سال ۱۳۹۰ با توجه به رکودی که در بازار مسکن ایجاد شد جشن تساوی خانوار و مسکن را گرفت اما در سال ۱۳۹۱ قیمت مسکن ۱۴۵ درصد رشد کرد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند هنوز کسری مسکن وجود دارد اما آمارها این موضوع را تایید نمی‌کند. بر اساس آخرین برآوردها ۱.۷ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد اما مشکل این‌جاست که این واحدها در اختیار افراد فرودست قرار ندارد. بر اساس طرح جامع مسکن دولت باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کند؛ در حالی که هم‌اکنون تعداد تولید بیش از ۴۰۰ هزار واحد نیست.

نگاهی به تغییرات بازار اجاره بها طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد قیمت مسکن دوبار در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ در اوج قرار گرفته است. پس از این سال‌ها، بیشترین افزایش شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری کشور به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸، ۱۳۹۱، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۹ اتفاق افتاده است.

اما در قالب "طرح جامع مسکن" دو برنامه حمایتی و اجتماعی در نظر گرفته شده که در برنامه اجتماعی، روش‌هایی غیر از ساخت پیش‌بینی شده است. بدین ترتیب اگر کسی بخواهد از واحدهای اجاری استفاده کند و دارای شرایط باشد در شهرهای کمتراز ۵۰۰ هزار نفر ۲۰۰ هزار تومان و شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه بن اجاره دریافت خواهد کرد. این رقم نیز از ارقام تامین هزینه‌های مسکن مرکز آمار استخراج شده که متوسط پرداختی اجاره بها به چهار دهک پایین جامعه را تعیین کرده است.

جواد حق‌شناس معاون بنیاد مسکن گفت: کمک دیگری که در قالب اجتماعی پیش‌بینی شده این است که متقاضیان در شهرها بتوانند تا ۷.۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای رهن خانه دریافت کنند.

وی افزود: هم‌چنین متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادهای اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی یا هر دستگاه دیگری می‌توانند با بنیاد مسکن درخصوص خرید یا ساخت مسکن برای محرومان توافق کنند. بدین ترتیب به سازندگان و خریداران تسهیلات با نرخ سود ۷ درصد پرداخت می‌شود و به طور مثال در کلان‌شهرها می‌توانند از ۱۰۰ میلیون تومان وام با بهره ۷ درصد برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی استفاده کنند و آن را به مدت ۱۰ سال به محرومان اجاره دهند. مبلغ اقساط نیز تقریبا معادل اجاره ای می‌شود که دریافت می‌کنند و بعد از ۱۰ سال می‌توانند خانه را در تملک خود بگیرند.

به گفته حق‌شناس اگر دولت زمینی هم داشت و خواست در اختیار بگذارد، متقاضیان یا سازمان‌های حمایتی می‌توانند تا ۶۰ درصد این زمین‌ها را بسازند و بفروشند و ۴۰ درصد باقی‌مانده را در قالب توافق با بنیاد مسکن به دهک‌های پایین اجاره دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 242604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟