تاریخچه فوتبال ایران در مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان»

به گزارش رکنا، مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» به کارگردانی محمدحسن یادگاری تولید جدید شبکه مستند تاریخچه فوتبال ایران از زمان ظهور تا عصر معاصر را روایت کرده است و نخستین قسمت آن پنجشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۲۰ از این شبکه پخش می‌شود.

 یادگاری درباره سوژه این مجموعه گفت: شبکه مستند با توجه به سابقه کاری‌ام و علاقه‌ای که به ساخت مستندهای ورزشی داشتم، پیشنهاد داد به مناسبت جام جهانی امسال، مستندی درباره تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران بسازم. در ابتدا قرار بود از سال ۱۹۹۶ که مقدمه صعود تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ هست، آغاز کرده و تا امروز را پیش بیاییم، اما زمانی که چند قسمتی از مستند آماده شد و شبکه مستند کیفیت کار را دید تصمیم گرفت که این پروژه ادامه‌دار باشد و از ابتدای ظهور فوتبال در ایران تا امروز را تبدیل به مستند کنیم.

وی افزود: برهمین اساس، از ابتدای ظهور فوتبال در ایران تا سال ۱۹۹۶ در ۸ قسمت آماده شده و دوران معاصر، یعنی از این تاریخ تا به امروز، در ۳۲ قسمت تولید خواهد شد. پخش این مستند از پنجشنبه آغاز می‌شود و تا برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

او درباره روند تولید این مجموعه مستند گفت: ساخت این مستند از مرداد ماه سال گذشته آغاز شد؛ چند ماهی درگیر جمع‌آوری تصاویر آرشیوی بودم و هر جایی که می‌شد تصویر آرشیوی جمع‌آوری کرد را سر زدم؛ خیلی از تصاویر را از مجموعه‌داران و کسانی که آرشیویست هستند گرفتیم. این مجموعه در ۴۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای آماده شده است.

آشنایی ایرانی ها از زمان قاجاریه با فوتبال

کارگردان مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» درباره نخستین قسمت از این مجموعه گفت: در اولین قسمت از این مجموعه، شکل‌گیری فوتبال در ایران و ظهور آن در کشورمان را می‌بینیم. درست است که فوتبال برای اولین بار در زمان رضاشاه به ایران می‌آید، اما ایرانی‌ها از زمان قاجاریه با آن نسبت داشتند.

یادگاری درباره تفاوت این مجموعه با مستندهای پیشین توضیح داد و گفت: در مورد تیم ملی مستندهای زیادی ساخته شده است، اما این‌گونه انسجام و جامع‌نگری در روایت و شخصیت‌پردازی را نداشتند. برای مثال، مجموعه تاریخچه تیم ملی را داشتیم که حالت اپیزودیک و آیتمی داشت و قصه‌گو نبود. هم‌چنین مستند فوتبال ایرانی را داشتیم که بیشتر مربوط به حاشیه‌های تیم ملی بود و باز هم روایتی در خود نداشت.

در مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» ضمن استفاده از تمام اطلاعات گذشته سعی کردیم شخصیت‌پردازی داشته باشیم. محمدحسن یادگاری تهیه‌کننده و کارگردان این مستند است؛ مدیرتولید این مجموعه شیرین معصومی است و مینو فلاحی به عنوان دستیار کارگردان در این سریال مستند همکاری می‌کند؛ مهدی مافی، سبحان افشار و داوود طالقانی تیم نویسندگان مستند «یک ملت، یک ضربان» را تشکیل می‌دهند؛ راوی اثر سینا هوشمندی و تدوین آن برعهده مهدی مسعودیان، امیررضا حسینی و سیامک سازگار است.

کدخبر: 820844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟