2 فیلم‌ مستند  آماده نمایش شدند

به گزارش رکنا، فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» به کارگردانی فرید الهامی، بعد از ۱۵ سال فیلمبرداری، تحقیق و پژوهش موسیقایی؛ آخرین مراحل فنی را پشت سر گذاشته و آماده نمایش شدند.

 فرید الهامی برای ساخت فیلم مستند «خنیاگران کوه‌های مقدس» (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان) که به تاریخ تنبور در آیین یارسان و همچننی در فیلم مستند «تنبور» (ته‌میره) که به تاریخ تنبور معاصر می‌پردازد؛ ۱۵ سال تحقیق و پژوهش موسیقایی و میدانی انجام داده و این آثار را در پنج استان ایران، اقلیم کردستان عراق و همچنین کشورهای ترکیه، آلمان و سوئد فیلمبرداری کرده است.

فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده ساز تنبور، هم اکنون در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق؛ خانه تنبوری تحت عنوان «خانه تنبور ایاز» تأسیس کرده و این‌بار در قالب کارگردان و پژوهش‌گر موسیقایی؛ فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» در رابطه با تنبور را ساخته است.

این آثار مستند که به نوعی دایره‌المعارف ساز تنبور هستند؛ بخش‌های از زندگی اساتید و راویان این ساز باستانی را به تصویر می‌کشد که متأسفانه دیگر در قید حیات نیستند.

کدخبر: 807809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟