افشای ناگفته هایی درباره «استاکس نت» در مستند جدید Zero Days+فیلم

مقامات امنیتی ایالات متحده اذعان کرده‌ بودند که فیلم مستند جدید Zero Days ناگفته‌های جدیدی در باره بدافزار استاکس نت عنوان می‌کند. بنا بر این مستند، استاکس نت بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام Nitro Zeus بوده که هدف آن نفوذ به تمامی زیرساخت‌های ممکن در ایران و استفاده از این نفوذ به عنوان سلاحی برای جنگ‌های آینده بوده است.

در این فیلم مستند که به همراه توضیحاتی از مقامات (بدون ذکر نام) NSA و CIA است، اشاره شده که پروژه Nitro Zeus شامل طرح بزرگی برای نفوذ و کنترل سیستم های ارتباطی، نیروگاه ها، حمل و نقل و سیستم مالی ایران بوده است و بگونه ای طرح ریزی شده بود که چنانچه ایالات متحده مجبور به وارد شدن به جنگ با ایران شود، تمامی این زیر ساخت ها مختل، متوقف و یا به کلی نابود شوند.

این پروژه چندین میلیون دلاری در‌‌ همان زمانی که استاکس نت در زیر ساخت‌های تجهیزات اتمی ایران فعال بوده است، از سوی NSA اجرا شده بود و آن گونه که در این مستند ساخته شده توسط برنده اسکار «الکس گیبنی» تشریح شده، به عنوان یک پروژه احتیاطی برای زمانی که آمریکا مجبور شود به خاطر حمله رژیم اسرائیل به ایران وارد یک جنگ شود، طراحی شده بود. این مستند اکنون سه روز است، در ایالات متحده اکران عمومی می‌شود.

ایالات متحده نگرانی زیادی از داخل شدن به جنگ با ایران داشت، که بخش مهمی از این نگرانی ناشی از این بود که رژیم اسرائیل که در طراحی کرم بدافزاری استاکس نت همکاری داشته است، یک جانبه و بدون اطلاع مقامات آمریکایی، اقدام به تغییر کد استاکس نت و ایجاد یک نسخه تهاجمی‌تر از استاکس نت می‌کند. این نسخه تهاجمی کمتر از قابلیت‌های مخفی و سری برخوردار بود و توسط محققان امنیتی در حوزه امنیت سایبری در ‌‌نهایت کشف می‌شود.

این مستند کمتر به جنبه‌های فنی و تخصصی امنیت سایبری پیرامون ماهیت استاکس نت و نحوه کار آن پرداخته اما یک اثر فوق العاده جذاب و ساده برای مخاطبان عام در راستای تشریح ساده استاکس نت و آنچه آن را تبدیل به یک ابزار خلاقانه و موثر کرده بود است.از جنبه تخصصی این مستند حاوی مصاحبه‌های جالبی با متخصصان امنیتی شرکت سیمانتک است که زندگی خود را با تجزیه و تحلیل خط به خط کد این بدافزار برای حل معمای نحوه عمل آن و اینکه چه کسی آن را ساخته است به خطر انداختند. در این مستند اشاره می‌شود که متخصصان بعد از فهم اینکه این بد افزار توسط دولت آمریکا طراحی شده، از افشای آن وحشت داشته‌اند و نگران بودند که مقامات امنیتی آمریکا به هر نحوی، آن‌ها را وادار به سکوت درباره استاکس نت کنند.

در این مستند، «اریک چین» محقق امنیتی سیمانتک به همکار خود «لیام مورچو» می‌گوید: قصد خودکشی Suicide ندارم. اگر قرار باشد با افشای این بدافزار فردا جسد من پیدا شود، من نیستم!

نکته جالب دیگر در این مستند، مربوط به مصاحبه‌ای با «شان مک گیرک» مدیر فعالیت‌های سایبری در US-CERT، بخشی از اداره امنیت ملی یا DHS در ایالات متحده است. به گفته وی، DHS زمان زیادی را وقف این کرده بود تا بفهمد استاکس نت چگونه امنیت ایالات متحده را تهدید می‌کند، زیرا هیچ کس به وی نگفته بود، این بدافزار خود طراحی شده توسط دولت آمریکا و بخشی از پروژه این کشور علیه ایران است!

علاوه بر همه این‌ها، بخشی از این مستند اختصاص به تبعات و اثرات بزرگ جنگ سایبری دارد و اینکه هیچ قانون Law و کنترلی تا کنون بر این حوزه وجود ندارد. به اعتراف مقامات NSA وCIA در این مستند تبعات حمله سایبری به زیرساخت‌ها با استفاده از سلاح‌های سایبری بسیار گرانبار است. آن‌ها می‌گویند: اگر شما با این سلاح‌ها یک نیروگاه را از کار بیندازید، دیگر نمی‌توانید آن را به حالت قبل بازگردانید و در این صورت و برای مدت زمان طولانی، مرگ و میر و تلفات ناشی از آن از کنترل همه خارج است.

این مقامات همچنین در این مستند اعتراف می‌کنند، زیرساخت‌های ایالات متحده نیز مانند هر کشور دیگری ضعف‌های امنیتی دارد و آنچه ما با دیگران می‌کنیم، می‌تواند برای خود ما هم اتفاق بیفتد.

قسمت 1

قسمت 2

قسمت 3

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 430360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟