اتفاقات تلخ و شیرین استان مرکزی در سال 1400

محبوبه قاسمی خبرنگار و نماینده پایگاه خبری رکنا در استان مرکزی هستم.

با توجه به قابل اهمیت بودن برخی از مسائل سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی....درسالی که گذشت خبرهای دراستان مرکزی رخ داده که برای اقشار مردم ومسئولین ازقاب رسانه مهم بود را دررکنا منتشر کرده ام.

1)باران های پاییزی سال جاری به کشاورزی ساوه جان دوباره بخشید

بارانهای پاییزی سال جاری به کشاورزی ساوه جان دوباره بخشید

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: بارش های خوب پائیزی در سال جاری موجب شد تا بخش قابل توجهی از مزارع شهرستان به کشت پائیزه اختصاص یابد.

شریفی با اشاره به خشکسالی سال گذشته و کاهش میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه گفت: کمبود بارش‌های سال گذشته و افت فعالیت کشاورزی موجب شد تا کشاورزان از نظر تامین منابع مالی با چالش مواجه شوند. بر این اساس به دلیل نبود توانایی مالی لازم در ابتدای کشت پائیزه رغبت کمتری برای فعالیت کشاورزی در شهرستان وجود داشت.

شریفی تصریح کرد: به دلیل خشکسالی سال قبل و کاهش میزان نزولات آسمانی بیش از ۳۰ درصد محصول تولیدی از بین رفت و امکان برداشت را از تولیدکنندگان گندم و جو در ساوه گرفت.

2) پتروشیمی شازند در بین 100 شرکت برتر کشور در سال 1400

پتروشیمی شازند در بین 100 شرکت برتر کشور در سال 1400

سازمان مدیریت صنعتی رتبه بندی سال 1400 شرکت های برتر ایران IMI-100 را بر اساس اطلاعات سال مالی 1399 برای بیست و چهارمین سال متوالی منتشر کرد و در شرکت پتروشیمی شازند در بین 100 شرکت برتر ایران، رتبه 51 را کسب نمود.

همچنین در رده بندی میان شرکت های پتروشیمی کشور، پتروشیمی شازند رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

فهرست جدید شرکت‌های برتر ایران در چهار گروه «بانک»، «پتروشیمی»، ‌«فلزات اساسی» و «صنایع چندرشته‌ای» منتشر گردید که نشان از رکورد رشد فروش در 10 سال گذشته می باشد. 

هدف از تدوین فهرست صد شرکت برتر ایران ، شفاف سازی فضای کسب و کار و جایگاه اقتصادی شرکت‌های ایرانی و رتبه‌بندی آ‌ن‌ها از نظر میزان تاثیرگذاری در اقتصاد ملی، با هدف گسترش رقابت در فضای کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی می باشد.

3) ۹ طرح گردشگری در خمین با سرمایه‌گذاری ۴۷۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود

۹ طرح گردشگری در خمین با سرمایه‌گذاری ۴۷۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود

علی مشهدی" بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها از سوی بخش خصوصی، ۴۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است

وی افزود: طرح‌های گردشگری در حال ساخت خمین شامل پنج مجتمع گردشگری، ۲ سفره‌خانه سنتی، یک مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و یک واحد خانه مسافر است.

۲۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در خمین شناسایی شده و این شهرستان از نظر دستکندها و سنگ نگاره‌ها در جایگاه اول کشور و از نظر کبوترخانه رتبه نخست استان مرکزی را دارد.

4) پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری امتحانات مدارس استان مرکزی نادیده گرفته شد

) پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری امتحانات مدارس استان مرکزی نادیده گرفته شد

سید محمد جمالیان در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی با اشاره به روند واکسیناسیون در استان اظهار داشت: میزان تزریق دوز نخست واکسن در استان حدود94 درصد، دوز دوم 85 درصد و دوز سوم 24 درصد است و در دنیا بر دوز سوم تاکید می‌شود به همین سبب از مردم استان درخواست داریم که برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

وی افزود: احتمال می‌رود که حدود 630 تا هزار مبتلا به امیکرون در استان وجود داشته باشد اما به سبب اینکه علائم آن سبک است به پزشک مراجعه نمی‌کنند همچنین باتوجه به اینکه موارد ابتلا در کویت، ترکیه، امارات و قم افزایش یافته و استان مرکزی با این کشورها و استان قم مراودات دارد بر روند شیوع بیماری در استان تاثیرگذار باشد و شرایط خطرآفرین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: بیشترین موارد ابتلا به امیکرون در اراک است و در همه شهرستان‌ها بجز فراهان، خنداب، شازند و زرندیه یافت شده به طوری که در هفته نخست دی ماه 4 مورد، هفته دوم 11 مورد و هفته سوم 48 مورد امیکرون شناسایی شده و از 63 مورد یافت شده 2 مورد بستری شدند که 60 درصد مبتلایان سابقه مسافرت به استان‌های دارای بیشترین موارد امیکرون داشتند.وی افزود: در برگزاری امتحانات مدارس فاصله‌گذاری‌ها رعایت نمی‌شود، تراکم جمعیت بالا است و دانش‌آموزان بدون ماسک حضور دارند به همین سبب مدیران مدارس باید اهتمام ویژه داشته باشند زیرا امروز در حال گذر به شرایط افزایش موارد بستری هستیم.

5) حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی جامع و هدفمند دارد

) حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی جامع و هدفمند دارد

استاندار مرکزی گفت: حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید اهتمام کافی هم به حوزه فرهنگ عمومی و هم به فرهنگ نخبگانی داشته باشیم.

فرزاد مخلص الائمه» در آیین تکریم و معارفه مدیران کل دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی و زنان و خانواده استانداری مرکزی افزود: حوزه فرهنگ نیاز به برنامه ریزی جامع دارد و تحقق این مهم نیازمند هماهنگی‌های کلان در سطح استان مرکزی است.

وی بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسئله جدی است و استان مرکزی  با آسیب‌های متعددی مواجه است که رفع این آسیب‌ها و مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی مدون است.

استاندار مرکزی ادامه داد: دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی و زنان و خانواده در بسیاری از مسائل ارتباط کاری نزدیک به هم دارند که امید است با تقویت این ارتباط، شاهد تحقق اقدامات مؤثری در این ۲ حوزه باشیم. 

مخلص الائمه اظهار داشت: باید هیأت اندیشه ورز ناظر به امور بانوان به صورت فراگیر به لحاظ تنوع سلایق و جغرافیای استان مرکزی شکل گیرد تا بتوان کار مؤثری در دوره جدید انجام داد.

6) تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای تعمیر بازار تاریخی اراک

) تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای تعمیر بازار تاریخی اراک

مدیر شهرداری بافت تاریخی اراک گفت: امسال ۴۰ میلیارد ریال برای عملیات ترمیمی بازار تاریخی اراک و سراهای جانبی آن تخصیص یافته است.

شاه‌کرمی با اشاره به ساماندهی بافت‌های تاریخی اراک گفت: برای تعمیر و بازسازی محدوده بافت تاریخی اراک، سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و امسال نیز ۴۰ میلیارد ریال برای عملیات ترمیمی بازار اراک و سراهای جانبی آن تخصیص داده شد.

وی افزود: در همین راستا تا کنون سه مرحله مناقصه برای جذب سرمایه گذار برگزار شده است که در مرحله سوم تعدادی شرکت اعلام همکاری کردند و اسناد بازار در اختیار آنها قرار داده شد.

مسئول بافت‌های تاریخی شهرداری اراک تصریح کرد: ساماندهی، مرمت و احیای مجموعه بازار در دستور کار شورا و شهرداری اراک است و اقدامات اساسی در بخش‌های مختلف بازار، احیای سراهای مختلف بر اساس کاربری‌های پیشنهاد شده به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

شاه‌کرمی گفت: علاوه بر احیای سراهای مذکور، به صورت همزمان مرمت اضطراری، رفع خطر و استحکام بخشی در قسمت‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد و کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی و راه و شهرسازی انجام خواهد شد.

7) گازرسانی به صنایع وحمایت ازتولیدات داخلی ورفع موانع آن ازاهم توسعه گازرسانی درسطح استان مرکزی می باشد

) گازرسانی به صنایع وحمایت ازتولیدات داخلی ورفع موانع آن ازاهم توسعه گازرسانی درسطح استان مرکزی می باشد

مدیرعامل شرکت گازاستان مرکزی گفت: باتوجه بیانات حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)ونامگذاری سال 1400 به نام سال تولید،پشتیبانی ها ومانع زدایی ها،درسطح استان مرکزی18شهرک صنعتی ازنعمت گازطبیعی برخوداربوده و11ناحیه صنعتی نیزدرجریان تولید خود از این منبع الهی بهره مند می باشند.

محمدرضاسمیعی دراین خصوص گفت:تعداد شش هزارو 33واحدصنعتی درسطح استان ازنعمت گازطبیعی برخوردارند ودرکل 75درصد انرژی استان ازگازطبیعی تامین می شود واستفاده ازاین منبع انرژی ازاهم جریان تولید این صنایع قرارگرفته است.

 8) 40 گروه استارتاپی جدید امسال در مرکز فن‌بازار منطقه‌ای این شرکت جذب شدند

40 گروه استارتاپی جدید امسال در مرکز فن‌بازار منطقه‌ای این شرکت جذب شدند

«طیب میرزایی» در نخستین رویداد استارتاپ دموی صنعت در اراک، افزود: هدف از برگزاری این رویداد معرفی استارتاپ‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذار و تجاری سازی ایده‌های این گروه‌ها است.

وی ادامه داد: هدف از تقویت استارت آپ‌ها با محوریت صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی، توسعه کارآفرینی و تنوع بخشی به فعالیت های صنعتی نوظهور و استفاده از توان این ظرفیت در جهت بهبود فضای کسب وکار، افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های مکمل است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار داشت: شناسایی ایده‌های خلاق و نوآورانه و حمایت از استارت آپ‌ها در حوزه SMEها (بنگاه‌های کوچک و متوسط) و شهرک‌های صنعتی از برنامه‌های مهم شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی است.

میرزایی بیان کرد: باتوجه به نقش نوآوری و خلاقیت در توسعه صنعتی و لزوم تحقق انقلاب صنعتی چهارم شرکت شهرک‌های صنعتی همواره به دنبال تحقق افزایش رقابت‌پذیری، ارتقای فناوری و نوسازی صنایع استان موارد فوق بوده و برنامه‌ریزی‌های مدونی نیز در این حوزه تدوین شده است.

وی اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در چهارسال گذشته اقدام به شناسایی بیش از ۳۰ تیم استارت‌آپی کرده و با برگزاری سه رویداد استارت‌پ دمو سعی در معرفی این تیم‌ها به سرمایه‌گذاران را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: در سه رویداد گذشته با اهدای جوایز نقدی از ۹ تیم استارت‌آپی برتر تقدیر شده و شماری از این تیم‌ها اکنون در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار اراک مستقر هستند.

کدخبر: 771425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟