بررسی چالش های منابع طبیعی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس

به گزارش رکنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، دکتر مسعود منصور معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این نشست به مهمترین چالش‌ها و ابرچالش‌های منابع‌طبیعی بویژه حفاظت، آفات و بیماری‌‌های جنگل های زاگرس، آب، خاک و آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی و گرد و غبار و راهکارهای توسعه منابع طبیعی کشور پرداخت.

منصور همچنین به تدوین و ابلاغ سند مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد که این اقدام، زمینه‌ استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، نهادهای جامعه مدنی، مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی را فراهم نموده است.

وی همچنین خواستار دیپلماسی فعال تر با کشورهای همسایه برای حل مشکل آب و خاک جهت حل مشکل ریزگردها شد و تصریح کرد: بروز خشکسالی و هجوم ریزگردها خسارت جبران ناپذیر و جدی را به جنگل‌های ارزشمند زاگرس وارد کرده است.  

مساعدت در تأمین اعتبارات لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات مرتبط با موضوع «رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار»، تأمین اعتبار برای اطفای حریق و مبارزه با آفات از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور، مساعدت در تأمین اعتبارات استانی ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و شهرستان و همچنین همراهی در خصوص تدوین طرح «احیاء و توسعه جنگل‌های زاگرس» از درخواست‌های مهم رئیس سازمان منابع‌طبیعی از رئیس و اعضای کمیسیون آب، کشاورزی و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی بود.

رییس سازمان منابع‌طبیعی همچنین به سند اقدام سالانه منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: هر سال بر مبنای شعار سال که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند منابع‌طبیعی سال 99 طرحی با عنوان 9 در 99 و سال گذشته طرح «۱۴۰۰*۱۴*۳» و امسال نیز طرح «تداوم» را طراحی و به عنوان نقشه راه به تمامی ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها جهت اجرا ارسال نموده است.

ضرورت اقدام اساسی برای مقابله با حریق جنگل ها

در ادامه این نشست هم‌اندیشی محمد جواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با ابراز خوشنودی از این نشست و ضمن تشکر و تقدیر از اقدامات صورت گرفته سازمان گفت: امروزه پدیده بیابانزایی و وجود ریزگردها، مشکلی اساسی برای کشور است که با احیا و توسعه جنگل‌ها میتوانیم کانون‌های ریزگرد را مهار و کنترل کنیم.

عسگری در سخنانی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را چالشی بزرگ برای منابع‌طبیعی برشمرد و تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در عرصه‌های منابع‌طبیعی با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه به ویژه استفاده از بالگرد در سرعت بخشی به اطفاء حریق اقدام نمود.

وی فرونشست زمین و پایین رفتن سفره‌های زیرزمینی را از معضلات جدی کشور برشمرد و آبخیزداری و آبخوانداری را از راهکارهای اساسی برای کاهش خسارت سیل و فرسایش خاک دانست.

در این نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس هر یک درباره ضرورت فعالیت‌های آبخیزداری، بیابانزدایی، نقش و مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، استفاده از ظرفیت خیرین در اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی و همچنین مسایل و مشکلات منابع‌طبیعی سخنانی ارائه کردند.

در پایان این نشست از طرح «تداوم» (تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و منابع‌طبیعی) که شامل اجرای 14 پروژه دانش‌بنیان و 1401 پروژه منابع‌طبیعی و آبخیزداری در سال 1401 است رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، بازدید از موزه منابع طبیعی، بازدید تجهیزات حفاظتی و اطفای حریق، مرکز پایش مخاطرات منابع‌طبیعی و یادمان شهدای منابع‌طبیعی از دیگر برنامه‌های اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این نشست هم‌اندیشی بود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟