دعوت رئیس سازمان جنگل ها از مردم برای نقش آفرینی در احیای جنگل های زاگرس

به گزارش رکنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به منظور احیای جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی، ظهر دیروز پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس با حضور دکتر مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و مسئولین محلی در منطقه گیان نهاوند در استان همدان آغاز شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم اظهار کرد: پدیده‌هایی چون تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی‌های مداوم، وجود آفات و بیماری‌های درختان جنگلی و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه از جمله چالش‌ها و تهدیداتی است که جنگل‌های زاگرسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و آنها را در معرض بحران قرار داده است.

مسعود منصور افزود: به دلیل رشد جمعیت و نیاز جنگل‌نشینان به سوخت، منبع غذایی برای دام‌ها و زمین‌های کشاورزی، بهره‌برداری غیراصولی از این جنگل‌ها چهره آن‌ها را دگرگون کرده‌ است، بنابراین جز در نقاط معدودی نشانی از انبوهی سابق این جنگل‌ها دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پهنه رویشی زاگرس وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: به منظور احیای جنگل‌های زاگرس که از مهمترین جنگل‌های کشور هستند، طرحی با عنوان پویش مردمی برای احیای جنگل‌های زاگرس در نظر گرفته شده که با محوریت مشارکت و نقش‌آفرینی مردم و تلاش برای احیای آنهاست.

دکتر منصور افزود: این برنامه مردمی با مشارکت دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی، همراهی و همکاری شورای روستاها، جوامع محلی، گروه‌های جهادی مسئولان دولتی و محلی، تشکل‌های زیست‌محیطی، بسیج سازندگی و هلال احمر با هدف حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: در این طرح با انجام عملیات بذرکاری گونه‌های بومی از جمله بلوط، زالزالک، و گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی در ۷۴ شهرستان استان‌های حاشیه زاگرس به پایداری و احیا و زادآوری جنگل‌های این مناطق کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش، جنگل‌های زاگرسی در 11 استان کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس گسترده شده است و امروز چهارشنبه دهم آذرماه، ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان‌ها، پویش بذرکاری را در نقاط از قبل تعیین شده و با مشارکت و حضور اقشار مختلف مردم آغاز کردند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟