طرح جامع مدیریت آتش سوزی جنگل ها و مراتع ابلاغ شد / پیشنهاد اختصاص 50 میلیارد تومان برای تجهیز پایگاه های امداد هوایی

آتش سوزی جنگل ها از جمله مهمترین آسیب های زیست محیطی ایران است. سال گذشته شاهد بیشترین حجم وقوع آتش سوزی جنگل ها در ده سال اخیر بودیم. امسال اما حجم آتش سوزی جنگل ها در ایران نسبت به سال قبل به صورت محسوسی کاهش یافته است. اما بازهم به دلیل وقوع شرایط خشکسالی، امسال شاهد افزایش حجم آتش سوزی جنگل ها نسبت به متوسط ده سال اخیر بوده ایم. کارشناسان منابع طبیعی تاکید دارند که مهمترین تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها ، هواپیما و بالگرد آبپاش است.

به گزارش رکنا، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: طرح جامع مدیریت حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور، تدوین و ابلاغ شده است.

نجار افزود: بر اساس این طرح، امکانات و تجهیزات لازم، تامین و به مناطق مستعد آتش سوزی، ارسال می‌شود.

وی که در پی وقوع آتش سوزی در منطقه درازنو در ارتفاعات شهرستان کردکوی به گلستان آمده با بیان اینکه عامل بیش از ۹۰درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مراتع کشور، انسانی است، ادامه داد: پیشگیری و و مقابله با اینگونه حوادث، همکاری بیشتر همه ارگان‌ها و مردم را می‌طلبد.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع حوادث متعدد قهری و طبیعی در کشور و ضرورت افزایش امکانات مقابله با آن گفت که امسال  ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز پایگاه‌های امداد هوایی پیشنهاد اختصاص اعتبار داده شده است.

اسماعیل نجار در جلسه شورای مدیریت بحران گلستان برای بررسی آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل کردکوی اظهار داشت: این مبلغ صرف خرید تجهیزات مقابله با حوادث می شود تا در زمان بروز رخدادها، نگرانی از پشتیبانی نیروهای امدادی به حداقل برسد.

وی با بیان این که برای جلوگیری از حوادثی مانند آتش‌سوزی باید سطح آگاهی مردم بالا برود، گفت: این سازمان آمادگی دارد سازمان جنگل‌های کشور را به امکانات پیشرفته مانند پایش و رصد عرصه های طبیعی مجهز کند.

وی با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی توسط عوامل انسانی است افزود: دستگاه قضایی باید با عاملان آتش‌زدن عمدی جنگل ها برخورد کند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟