برداشت آبزیان سد شیرین‌دره مانه و سملقان نیازمند طرح مطالعاتی است

به گزارش رکنا، مهدی اله پور اظهار داشت: برداشت محدود آبزیان از سد شیرین دره در راستای مطالعات اولیه شرکت آب منطقه ای و به علت کاهش کیفیت آب سد ناشی از تراکم بالای ماهی در مخزن سد است.

وی افزود: پیش از این و در بهمن ماه سال ۹۸ کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در استان حضور یافته و از سد بازدید کردند و پس از آن مجوز برای برداشت پنج تن از آبزیان به شرکت آب منطقه ای داده شد تا همزمان کار مطالعاتی در خصوص نحوه تاثیر گذاری کمی و کیفی ماهیان بر کیفیت آب سد توسط شرکت آب منطقه ای مطالعه و بررسی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: این مجوز تنها تا فصل تخم گذاری ماهیان در آذر ماه است.

اله پور گفت: وجود ماهیان زرد پر سبب آلودگی و تغییر طعم آب سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان نبوده و کاهش کیفیت آب را نباید به این آبزیان نسبت داد.

وی اظهار داشت: بررسی های کارشناسی نشان می دهد، ماهیان زردپر نمی توانند سبب کاهش کیفیت آب شوند به عکس، این آبزیان به عنوان تصفیه کننده آب که از میکروارگانیسم ها و موجودات ریز آب تغذیه می کنند، سبب افزایش کیفیت آب می شوند.

وی افزود: این گونه را می توان به عنوان یک پیش مرگ در صورت آلودگی آب توسط مواد شیمیایی در نظر گرفت که در مواقع بحرانی قبل از اینکه آب به مصرف آشامیدنی برسد می تواند به عنوان نشانگر طبیعی کیفیت آب تلقی شود.

اله پور اظهار داشت: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده های گونه های آسیب پذیر قرار دارد و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید ماهی غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در صورت مشاهده متخلفان و صیادان غیرمجاز و یا تماس های واصله از سوی دوستداران و همیاران طبیعت، با متخلفان برخورد قانونی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی هم گفت: مجوز برداشت ماهیان زردپر از سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان، از طرف حفاظت محیط زیست صادر شده و پیمانکار، کار صید را از هفته آینده آغاز می‌کند.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: صید ماهی و آبزیان از سد شیرین دره، به منظور کاهش تراکم آن در این دریاچه انجام می شود که کاهش تراکم آبزیان سد با هدف ارتقای کیفیت آب در دستور کار است.

وی افزود: به دنبال گلایه مردم بجنورد از طعم و بوی آب، علت و راهکارهای مشکل بررسی و تصمیم گرفته شد که باید برای ارتقای کیفیت آب، تراکم ماهیان سد کاسته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه قرار است پیمانکار، پنج تن ماهی زردپر را از سد برداشت کند افزود: بنا است اقدام مطالعاتی در زمینه تاثیر کاهش آبزیان بر کیفیت آب سد انجام شود.

پراکنش ماهی زردپر در حوزه خزر، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است، اندازه آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می رسد.

ماهی زردپر، تا هشت سال عمر دارد و زادآوری آن بسته به مهاجرت در بهار یا پاییز، در تابستان همان سال و یا بهار یا تابستان سال بعد انجام می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟