"پسماندهای پزشکی" معضل بیمارستان های تهران

پسماند / فاطمه برنا، ضمن بیان اینکه حفظ سلامت بیماران از مواردی است که در دستور کار بیمارستان‌ها قرار دارد، تاکید کرد: لازم است بیمارستان‌ها علاوه‌بر سلامتی بیماران، مسائل زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های بیمارستانی را نیز در دستور کار خود قرار دهند چراکه محیط زیست ناسالم به‌صورت مستقیم بر سلامت مردم نیز اثر گذار خواهد بود.

به گزارش رکنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستان‌ های تهران مسائل مربوط به رفع آلودگی‌های زیست محیطی را رعایت می‌کنند و نسبت به آن‌ اهمیت می‌دهند، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، زباله‌های بیمارستانی یکی از مواردی است که از بعد مدیریت پسماند دارای اهمیت بیشتری شده است. از این رو لازم است بیمارستان‌ها به عنوان متولیان درمان در این زمینه مدیریت بهتر و بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیمارستان‌های شهر تهران پسماند ها و سایر عواملی که منجر به آلودگی محیط زیست می‌شوند را به خوبی مدیریت می‌کنند اما در عین حال مواردی پیش آمده که برخی از بیمارستان‌ها خارج از ضوابط اقداماتی انجام داده‌اند و ما به عنوان ناظران عالی قانون مدیریت پسماند در این زمینه حضور داریم تا به این موارد رسیدگی کنیم و اخطاریه و تذکرات لازم‌ را به واحدهای بیمارستانی تا رفع معضل بدهیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره نحوه صحیح مدیریت پسماند بیمارستان‌ها در شرایط شیوع کرونا گفت: تمام بیمارستان‌ها باید به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماندهای پزشکی مجهز باشند. دستگاه‌های بی‌خطر سازی که مورد تایید اداره حفاظت محیط زیست تهران هستند شامل دستگاه‌های «اتوکلاو» و «هیدروکلاو»‌ می شوند که طبق پایش و بررسی‌ها اگر مواردی از خرابی این دستگاه‌ها، عدم بی‌خطرسازی با این روش‌ها یا استفاده از دستگاه‌های دیگری مانند «کمی‌کلاو» - که خارج از این چارچوب هستند - گزارش شود، واحدهای مورد نظر اخطاریه دریافت می‌کنند تا نسبت به رفع مشکل یا تغییر نحوه مدیریت پسماند خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در صورتی‌ که واحدهای بیمارستانی به اخطاریه‌ها توجه و نسبت به رفع مشکل و تغییر نحوه مدیریت پسماند و دستگاه‌های بی‌خطرساز اقدام نکنند، مسئول واحد بیمارستانی مورد نظر که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکرده‌ است به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه اخطاریه‌های متعددی از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برای واحدهای بیمارستانی صادر شده است، خاطرنشان کرد: مواردی داشته‌ایم که یک واحد بیمارستانی دو تا سه مرتبه اخطاریه دریافت کرده‌ باشد که در نهایت اقدام به رفع مشکل کرد. اگر خود اظهاری‌هایی که بیمارستان‌ها ارائه می‌دهند مغایر با استانداردهای ما باشد به طور قطع در این راستا اخطاریه دریافت می‌کنند و در صورتی که در خوداظهاری‌های بعدی، نمونه‌برداری و پایش‌های آتی ما باز هم مغایرت و مشکلی وجود داشته باشد مجدد برای آن بیمارستان اخطاریه صادر می‌شود و در نهایت مسئول واحد بیمارستانی مورد نظر به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

برنا در پایان با اشاره به اینکه معرفی مسئول واحد بیمارستانی به مراجع قضایی در درجه‌بندی وزارت بهداشت امتیازی منفی برای آن بیمارستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: بی‌توجهی بیمارستان‌ها به اخطاریه‌های زیست محیطی تهدید عیله بهداشت عمومی به حساب‌ می‌آید و مسئول واحد باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟