برخورد سازمان محیط زیست با هرگونه قاچاق حیات وحشی

به گزارش رکنا ، معاون محیط زیست گفت: مسئولیت امور تمام جانوران وحشی و تحت هر عنوانی از جمله تکثیر، واردات و صادرات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

کیومرث کلانتری با بیان این که در روز‌های اخیر گزارشی مبنی بر قاچاق حیات وحش به سازمان محیط زیست ارسال نشده است، افزود: اگر قاچاق حیات وحشی به صورت واردات و یا صادراتی صورت گیرد گمرگ این موضوع را باید به سازمان اطلاع دهد.

کلانتری در ادامه گفت: اداره کل محیط زیست استان پس از ضبط و کشف تشکیل پرونده می‌دهد و پس از آن پرونده را به مقام قضایی ارجاع داده و گونه‌های ضبط شده نیز در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد.

او افزود: گونه‌های حیات وحشی که در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرند یا بومی هستند که باید در زیستگاه رها سازی شوند و یا گونه‌هایی که نیاز به تیمار دارند باید در قرنطینه قرار گیرند و در آخر رها سازی شده و اگر نشد به مراکز نگهداری به صورت امانی تحویل داده می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هرگونه قاچاق حیات وحشی را ضبط و با متخلفین آن برخورد قانونی خواهد کرد و گونه قاچاق شده یا به مبدا برگردانده می‌شود و یا به مراکز نگهداری بدون حضور در طبیعت تحویل می‌دهند.

کلانتری با بیان اینکه گونه‌های غیر بومی وارداتی حق رها سازی در طبیعت ایران را ندارند، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری است.

او تاکید کرد: براساس قانون ضرر و زیان قاچاق حیات وحش مشخص است و پس از تشکیل پرونده و ارجاع به دادگاه مبلغ جریمه به خزانه دولت واریز می‌شود و گونه نیز در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تا زمانی که سازمان محیط زیست مجوز انتقال گونه‌ای را ندهد گمرگ اجازه خروج را به فرد نمی‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟