خسارات شدید در بارندگی های اخیر  گلستان

به گزارش رکنا، بسته شدن برخی راههای ارتباطی، کندی تردد، تعطیلی شماری از مدارس، آبگرفتگی معابر و تخریب های پراکنده جاده ها، از جمله برخی مشکلات و خسارات پیش آمده است.

در این ارتباط مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: از شب گذشته تا ساعت ۹ صبح امروز یکشنبه حدود ۱۰۹ میلیون متر مکعب بارش در حوزه آب ریز خلیج گرگان، ۵۱ میلیون متر مکعب در حوزه آبریز رود اترک و ۱۰۲ میلیون متر مکعب در حوزه آب ریز گرگانرود ثبت شده است.

نوربخش داداشی در گفتگو با ایرنا افزود: بیشترین میزان بارش در روستای لیوان شرقی از توابع شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان به میزان ۱۰۲ میلی متر ثبت شده است.

در همین پیوند خبرنگار ایرنا از منابع محلی کسب اطلاع کرد باوجود پرآب شدن رودخانه های اصلی گلستان نظیر قره سو و گرگان‌رود تاکنون موردی از طغیان آن که باعث تخریب شود گزارش نشده است.

همچنین معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان به ایرنا گفت که اکنون آمد و شد خودرو در لاین جنوبی جاده نوکنده در غرب استان بر اثر بارش باران شدید و آبگرفتگی ناشی از آن دچار مشکل است و به کندی انجام می شود.

غلامرضا بیکی اظهار داشت: اکنون گروه های فنی به همراه ۲ دستگاه گریدر، یک دستگاه لودر و یک دستگاه بیل مکانیکی در محل آبگرفتگی مستقر شده و مشغول فعالیت برای بازگشایی این لاین از جاده نوکنده واقع در مسیر بندرگز به گلوگاه استان مازندران هستند.

وی افزود: بخشی از جاده گرگان - آق قلا در محدوده محمد آباد تا قربان آباد بر اثر کشش نداشتن پل قربان آباد برای خروج آب باران، دچار آبگرفتگی شده که با حضور به موقع گروه های فنی این اداره کل از ساعت ۲ بامداد امروز در محل حادثه، عملیات بازگشایی آغاز و همچنان جریان دارد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: سایر جاده های استان لغزنده و بعضا دچار گرفتگی است و ضرورت دارد رانندگان با سرعت مطمئنه تردد کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گلستان نیز گفت: بارش‌ها خساراتی به جاده‌های اصلی و روستایی استان بویژه در غرب استان وارده کرده و همچنین در شهر گرگان و نوکنده به بعضی از منازل و ساختمان‌ها نیز آسیب وارد شد.

سیدرضا قادری در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنوز برآورد دقیقی از خسارات وارده جمع بندی نشده اما بیشترین خسارت در شهر نوکنده بوده که بخشی از خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر دچار خسارت شده و در مقاطعی نیز آسفالت خیابان‌ها از بین رفته است.

وی ادامه داد: دیواره رودخانه داخل این شهر نیز در حال بازسازی بود که به علت شدت بارش بامداد امروز مجدد تخریب شده و خسارت‌هایی به این بخش وارد کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین جاده نوکنده در استان گلستان به گلوگاه در استان مازندران به علت طغیان رودخانه و آبگرفتگی برای چندین ساعت مسدود بوده که با تلاش تیم‌های راهداری به صورت موقت بازگشایی شده و تردد در این جاده با رعایت نکات ایمنی در جریان است و اکنون شاهد ترافیک روان در این مسیر هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: در مسیر جاده گرگان به آق‌قلا در ورودی سوم روستای قربان آباد به دلیل پائین بودن جاده تا کف رودخانه، شاهد طغیان این رودخانه هستیم که پرسنل راهداری در حال پاکسازی این مسیر هستند و تردد در این مسیر هم با اخلال مواجه است.

قادری افزود: بارش در مناطق سیل‌زده این استان به ویژه در شهرهای آق‌قلا و گمیشان خسارتی به همراه نداشته و مشکلی در درون این شهرها وجود ندارد.

وی در خصوص منازلی که دچار آسیب شده با بیان اینکه شهرداری‌های استان اقدام به بیمه حوادث منازل کرده‌اند، گفت: برای جبران خسارت مالکان باید با مستندات به شهرداری مراجعه نمایند تا از طریق شرکت‌های بیمه طرف قرارداد بتوانند مبلغ و میزان خسارت‌های وارده را دریافت نمایند.

وی یادآور شد: همچنین مالکان منازلی که سقف ساختمان‌های آنان به علت بارش باران و آبگرفتگی دچار خسارت شده می‌توانند با مراجعه به جمعیت هلال احمر شهرهای محل سکونت، نسبت به دریافت پلاستیک‌های ضخیم برای جلوگیری از خسارت بیشتر به صورت موقت اقدام کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از بهتر شدن شرایط جوی به تعمیر اساسی بپردازند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان تاکید کرد: اولویت اول و اساسی در حوادثی این چنینی، اقدامات مقابله‌ای برای وارد شدن خسارت کمتر به ویژه خسارت‌های جانی به مردم است که بر این اساس در اولین گام سعی داریم از بروز سیلاب در شهرها و جاده‌ها که جان مردم را به مخاطره می‌اندازد جلوگیری کنیم و در گام‌های بعدی اقدام به برآورد میزان خسارت خواهیم کرد.

همچنین طبق اطلاعیه آموزش و پرورش گلستان، تمام مدارس شهر نوکنده در همه مقاطع در نوبت صبح امروز به دلیل آب گرفتگی تعطیل است.

بخش زیادی از حجم فراوان آن ناشی از باران شدید بامداد امروز راهی زمین های کشاورزی شده و اراضی زیادی را غرق‌آب کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟