عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی در آتش سوخت

به گزارش رکنا، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز شنبه اظهار داشت: از این تعداد آتش سوزی ۲ فقره در شهرستان راز و جرگلان و یک مورد هم در عرصه های منابع طبیعی شهرستان مانه و سملقان بود.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی گفت: در آتش‌سوزی منطقه قرق شده گوئینک شهرستان راز و جرگلان ۱۱ هکتار از مراتع و نیز تعدادی درخت باارزش ارس در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه عامل این آتش سوزی، انسانی است افزود: برای پیشگیری از وقوع حادثه آتش سوزی، از گردشگران، دامداران و اهالی روستاها انتظار می رود در صورت روشن کردن آتش در عرصه های طبیعی، پیش از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

پارک جنگلی گوئینک در دامنه‌های جنوبی ارتفاعات غلامان در حاشیه جاده راز و جرگلان واقع شده که در ناحیه رویشی ایران و تورانی قرار گرفته است و به لحاظ شرایط زیست محیطی و اقلیمی جزو مناطق تفرجگاهی محسوب می شود.

جنگل های قرق شده گوئینک به لحاظ دارا بودن انواع گونه های گیاهی همچون ارس، داغداغان، افرا، کرکو و زبان گنجشک یکی از مناطق بکر و منحصر به فرد برای اکوتوریست ها است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی، در باره مهار آتش سوزی منطقه تازه قلعه غلامان شهرستان راز و جرگلان هم گفت: این آتش سوزی در زمین های زراعی رخ داد که از میزان گستره آتش سوزی و علت وقوع آن گزارشی دریافت نشده است.

سرهنگ حیاتی در باره آتش سوزی عرصه های طبیعی شهرستان مانه و سملقان هم گفت: در این حادثه حدود ۲ هکتار از این عرصه ها در روستای چخماقلو از بین رفت.

وی تصریح کرد: این آتش هم با کمک مردم و نیروهای یگان حفاظت این اداره کل مهار شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی با بیان اینکه عامل انسانی، علت وقوع این آتش سوزی است خاطرنشان کرد: قریب به اتفاق حادثه های آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان، عامل انسانی دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟