تلاش برای تبدیل قراویز به پارک دوستی ایران و عراق

به گزارش رکنا ، رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: همچنان پیگیری‌ها برای اینکه منطقه شکار و تیراندازی ممنوع "قراویز" به عنوان پارک صلح و دوستی بین ایران و عراق معرفی شود، ادامه دارد.

شهرام مظفری‌زاده از ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه قراویز یاد کرد و افزود: این منطقه با وسعت 3800 هکتار یکی از زیستگاه‎های منحصر به فرد آهوی ایرانی است و از نظر تعداد آهوانی که در این منطقه داریم، در کل ایران کم‌نظیر است.

وی با اشاره به پوشش غنی جانوری این منطقه ادامه داد: در قراویز گونه‌هایی از جمله خرگوش، تشی، گراز، کفتار، روباه، شاه روباه، گربه سانان، دراج و ... زندگی می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی از مردم محلی داریم که پلنگ یا یوزپلنگ را نیز در این منطقه مشاهده کرده اند و در حال بررسی موضوع با کمک دوربین‌ها هستیم که ببینیم این موضوع واقعا صحت دارد و اینکه آنچه مشاهده شده دقیقا پلنگ است، یا یوزپلنگ.

وی با بیان اینکه هم اکنون با امکاناتی که در اختیار است حفاظت خوبی از گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه قراویز صورت می‌گیرد، یادآور شد: وضعیت گونه‌های جانوری و تعداد آنها مدام پایش می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپل‌ذهاب با اشاره به گرمسیر بودن قراویز، اضافه کرد: در این منطقه چند چشمه دائمی داریم که برای حفظ آنها در فصل گرما مقابل آنها بند ایجاد کرده ایم و آب چشمه‌ها به آبشخورها هدایت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این منطقه 15 آبشخور برای حیات وحش تعبیه شده، گفت: قرار است با همکاری خیرین و سازمان‌های محیط زیست 10 آبشخور دیگر نیز اضافه شود.

مظفری‌زاده معتقد است، ویژگی‌های این منطقه باعث شده پیشنهاد ارتقای قراویز از منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به منطقه حفاظت شده داده شود.

وی تاکید کرد: به علاوه پیشنهاد دادیم قراویز به عنوان پارک صلح و دوستی بین ایران و عراق هم معرفی شود و مکاتبات لازم در این زمینه از طریق محیط زیست استان با سازمان محیط زیست انجام شده است.

به گفته این مسئول، قبول کردن این پیشنهادات منوط به تصمیم سازمان محیط زیست و همچنین طرح موضوع در جلسات شورای عالی محیط زیست است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟