دیده شدن «آبچلیک نوک سربالا» در تالاب گندمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از دیده شدن گونه پرنده «آبچلیک نوک سربالا» برای نخستین بار در تالاب گندمان این استان خبر داد.

شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: با مشاهده و ثبت این گونه، تعداد گونه های دیده شده در استان به ۲۷۰ نوع رسید.

وی گفت: آبچلیک نوک سربالا با نام علمی (Xenus cinereus) پرنده ای است از تیره آبچلیک که برای نخستین بار در تالاب گندمان توسط محیط بان کرامت حافظی مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: آبچلیک نوک سربالا، پرنده ای با طول بدن ۲۲ سانتیمتر است که به وسیله منقار دراز و تیره رنگ و سر بالا و پاهای نارنجی روشن مشخص می‌شود، در زمستان سطح پشتی آن خاکستری کمرنگ و در تابستان قهوه ای تر است با دو نوار پهن نامنظم و سیاه رنگ در طرفین پشت و در پایین بهم می‌پیوندد.

وی ادامه داد: این پرنده سطح شکمی سفید با رگه های کمرنگ روی گردن و سینه دارد و در پرواز دمگاه کمرنگ و سفیدی حاشیه عقبی بال آن به خوبی پیداست، همچنین حرکت متناوب بالا و پایین کردن سر و دم آن شبیه آبچلیک آوازخوان جلوه می دهد، ولی جثه کوچکتر و پای بلندتری دارد.

احمدی افزود: آبچلیک نوک سر بالا پرنده‌ای است که در گذشته نه چندان دور به صورت مهاجر عبوری از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار بوده است و در همه جای ایران دیده می‌شده، اما در حال حاضر اطلاع دقیقی از وضعیت تعداد و پراکندگی آن در دست نیست و به تعداد فراوان، زمستان را در سواحل جنوبی ایران می‌گذراند.

تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن، مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان چهارمحال و بختیاری هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟