دید ه شدن 2 یوزپلنگ آسیایی در نایبندان طبس

به گزارش رکنا، حسن اکبری اظهار داشت: یوزپلنگ یکی از گونه‌های در معرض خطر بوده که زیستگاه‌های آن در کشور محدود شده است.

وی گفت: یوزپلنگ در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد و مورد سوءاستفاده برخی افراد ناآگاه و شکارچیان قرار می‌گیرند؛ تلاش‌های زیادی در دو دهه اخیر برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی افزود: تمام تلاش‌هایی که انجام شده موفقیت‌آمیز نبوده و این گونه را از تهدید انقراض نجات ندادیم، اطلاعات محیط زیست استان برای وجود یوزپلنگ در زیستگاه حیات وحش نایبندان طبس کامل نیست و نیاز به پایش دارد.

اکبری با بیان اینکه بر اساس مشاهدات محیط بانان از ابتدای امسال دو یوزپلنگ در زیستگاه نایبندان طبس دیده شده تصریح کرد: امسال موفق شدیم دو قلاده یوزپلنگ آسیایی را ثبت کنیم.

وی با بیان اینکه زیستگاه حیات وحش نایبندان یک میلیون و 500 هزار هکتار وسعت دارد ادامه داد: یوزپلنگ شب گرد است و زیستگاه‌های بکر و کم تردد را به عنوان مکان زندگی انتخاب و برای جابجایی از جاده‌ها استفاده می‌کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای ورود دوربین‌های طلایی با مشکلاتی مواجه هستیم و برای استفاده از آن محدودیت‌هایی داریم و اعتبار کافی نیز برای خرید این نوع دوربین وجود ندارد و این موضوع سبب شده نتوانیم پایش صحیح در مورد یوزپلنگ انجام دهیم.

اکبری اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای 200 گونه پرنده، 60 گونه پستاندار، 70 گونه خزنده و بیش از یک هزار گونه گیاهی است اما اهمیت تنوع زیستی استان به این دلیل نیست بلکه به دلیل وجود گونه‌های در خطر انقراض مانند هوبره و پرنده بومی زاغ بور و انواع پرندگان شکاری و عقاب طلایی است.

وی با بیان اینکه یک نوع نژاد از قوچ و میش در استان وجود دارد که مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت است گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که دشت‌های وسیع دارد و بخش زیادی از تنوع زیستی استان و وضعیت آن نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟