کاهش 50 درصدی محصولات سردرختی بر اثر سرما زدگی

به گزارش رکنا عبدالرضا حاجعلی‌بیگی در خنداب، با اشاره به پیگیری خسارت سرمازدگی بهاره به باغات شهرستان خنداب اظهار داشت: متاسفانه در سرمازدگی بهار امسال باغات هسته‌دار این شهرستان ( هلو، شلیل، زرد‌آلود و آلو ) 100 درصد دچار سرما‌زدگی شدند.

وی افزود: با توجه به حجم خسارت وارده به محصولات کشاورزی شهرستان، جبران خسارت ایجاد شده از سوی استاندار مرکزی، وزارت کشور، معاون وزیر، معاون ستاد مدیریت بحران کشور پیگیری شده است.

نبود عملکرد مثبت در حوزه بیمه محصولات کشاورزی عامل بی‌میلی کشاورزان برای بیمه محصولات

فرماندار خنداب تصریح کرد: باتوجه به این که عملکرد بیمه محصولات کشاورزی، عملکرد مثبتی نبوده، کشاورزان و باغداران کمتر به موضوع بیمه محصولات کشاورزی خود پرداختند و تمایلی به این کار ندارند.

حاجعلی‌بیگی بیان کرد: امیدواریم با پیگیری استاندار مرکزی و معاون عمرانی استاندار بتوانیم بخشی از خسارات را از طریق سازمان مدیریت بحران کشور به‌ صورت تسهیلات و پرداخت‌های بلاعوض جبران کنیم.

امهال و استمهال وام کشاورزان خسارت‌دیده خارج از پوشش بیمه

وی عنوان کرد: یکی از حمایت‌های دولت از کشاورزانی که باغات آنها تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، امهال و استمهال وام‌ها و تسهیلاتی است که در سال‌های گذشته توسط این کشاورزان دریافت شده است.

فرماندار خنداب ادامه داد: طبق مصوبه دولت، کشاورزان خسارت‌دیده‌ای که در سال‌های گذشته تسهیلاتی تا سقف 100 میلیون تومان را دریافت کرده‌اند مشمول این امهال و استمهال شده و تا 3 سال وام‌های آنها تمدید و سود و جریمه آن نیز بخشیده می‌شود.

حاجعلی‌بیگی با اشاره به ساماندهی فروش محصولات کشاورزی در شهرستان خنداب گفت: محصولات کشاورزی در شهرستان خنداب در دو زمینه سردرختی و باغات انگور یا تاکستان است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات سردرختی این شهرستان مصرف داخل استانی و خارج استانی دارد، برهمین اساس 2 شرکت تعاونی، کار بازاریابی، خرید و انتقال این محصولات به تهران و سایر استان‌های کشور را انجام می‌دهند.

فرماندار خنداب افزود: روستای مس‌اولیا کانون تولید محصولات سردرختی در شهرستان خنداب بوده و شرکت تعاونی مستقر در این روستا، کار فروش این محصولات را انجام می‌دهد.

کاهش 50 درصدی تولید سردرختی در خنداب

حاجعلی‌بیگی تصریح کرد: سال گذشته 200 هزار تن از محصولات سردرختی در این شهرستان تولید شد که به صورت تازه‌خوری و ارسال به کارخانجات تولید آب‌میوه و کنسانتره میوه مصرف شد، اما امسال به سبب سرمازدگی بهاره درختان هسته‌دار شهرستان ( هلو، شلیل، زرد‌آلود و آلو ) محصولات سردرختی شهرستان تا 50 درصد کاهش تولید داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟