بازگشت قوچ و میش پس از ۱۰ سال خشکسالی به منطقه سرباز

 وحید پورمردان افزود: در پی گزارش همیاران محیط زیست شهرستان سرباز مبنی بر مشاهده قوچ و میش در یکی از مناطق کوهستانی شهرستان سرباز، محیطبانان با حضور در منطقه مذکور موفق به مشاهده و تصویربرداری از این قوچ و میش برای اولین بار پس از ده سال شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: با افزایش بارندگی‌های بهاره و به دنبال بهبود شرایط زیستگاه‌ها در شهرستان سرباز، حیات وحش که به دلیل خشکسالی‌های چندساله از این مناطق کوچ کرده بودند به زادگاه اصلی خویش بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعلام این منطقه بعنوان منطقه شکار ممنوع و حفاظت بیشتر، شاهد افزایش جمعیت قوچ و میش و سایر زیستمندان در سالهای آینده باشیم.

مشخصات قوچ و میش: نرها شاخ‌های بلندی دارند. شاخ‌ها حلزونی شکل اند و به طرف پهلوی صورت و رو به جلو خمیدگی دارند. سطح جلویی شاخ‌ها مثلثی به نظر می‌رسد. (یکی از راه‌های تمایز این گونه با سایر گونه‌ها در ایران، وجود شاخ‌های پیچ خورده و منحصر به فرد نرها می‌باشد) ماده‌ها نیز شاخ‌های کوتاهی دارند. از ویژگی‌های دیگر این قوچ‌ها وجود موهای بلند و سفید رنگی در ناحیه زیر گردن و سینه است. موهای پشت در تابستان کوتاه به رنگ زرد شنی و در زمستان بلند و قهوه‌ای رنگ است. زیر شکم و کفل‌ها سفید است. گیاهخوار و نشخوارکننده‌اند. حس بویایی و بینایی بسیار قوی دارند و برای مشاهده و یا تصویر برداری از آنها باید به حالت مخفی بدون صدا و بر خلاف جهت باد به آنها نزدیک شد. معمولاً روزها فعال و به صورت گروهی یا اجتماعی زندگی می‌کنند. اندازه‌ها: طول و سر و تنه حدود ۱۵۰ سانتی متر، دم ۱۵ سانتی متر، ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر، وزن ۲۵ تا ۸۵ کیلوگرم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟