تبدیل طلای کثیف به طاعون سیاه در محمودآباد؟!

زباله مانند شمشیر دولبه است، می توان با مدیریت درست از آن طلای کثیف استخراج کرد و با یک تیر دو نشان زد اما اگر فرصت سوزی و سو مدیریت ها بر آن غلبه کند تبدیل به طاعونی می شود که تر و خشک را با هم می سوزاند، حال حکایت محمودآباد قصه فرصت سوزی هاست،قصه پر غصه ای که روزی اگر دیر شود تهدیدی جدی برای سلامت مردمان و محیط زیست این دیار خواهد شد.

شاهین دهستانی فعال محیط زیستی با بیان اینکه شهروندان محمودآبادی به صورت مستقیم با نحوه کنترل و مدیریت پسماند در ارتباط هستند، اظهار کرد: عمده تولیدات زباله مرتبط با مصارف خانگی بوده و قطعا کنترل آن در منازل می تواند کمک شایانی به نحوه مدیریت پسماند شهری کند.

وی تصریح کرد: به صورت سالانه مبالغ هنگفتی از سهم شهروندان در محمودآباد بابت مدیریت پسماند هزینه می شود، پس با در نظر گرفتن مدیریت شهری درست می توان از هزینه ها کم کرد تا تفکیک زباله از مبدا به صورت دقیق و استاندارد اجرا شود تا سرمایه عظیمی به چرخه مصرف بازگردانده شود.

دهستانی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای پیشرفته اروپایی سرمایه گذاری ویژه ای بر روی موضوع بازیافت انجام می دهند،گفت: اجرای هر چه بهتر موضوع تفکیک زباله باید با همکاری شهروندان، شهرداری و دهیاری ها به صورت متحد و در کنار یکدیگر پیش برود.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: آموزش های لازم و کارآمد، آماده سازی بستر، تجهیزات و مشارکت از جمله موارد مورد نیاز برای این مساله است، باید گفت مردم نیمه دیگر این مساله پسماند هستند و تا فرهنگ تفکیک از مبدا در منازل جا نیفتد نمی توان ایده آلی برای مدریت این موضوع در نطرگرفت.

وی در ادامه ناکارآمدی برخی مدیران شهری و روستایی شهرستان محمودآباد را که نتیجه انتخاب متعصبانه و غیر حرفه ای بوده را از دیگر چالش های مهم دانست و افزود: مدیریت روستایی و شهری از ارکان اصلی و جدانشدنی توسعه است زیرا در نبود مدیریت سازماندهی شده و کارآمد در نواحی شهری و روستایی برنامه های توسعه ای نیز با مشکلات مواجه خواهد شد.

دهستانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدیریت شهری و روستایی در برخی نقاط ایران با مسائل و مشکلاتی مواجه بوده که نیازمند توجه جدی مسئولین است، یادآور شد: الگو گرفتن از روش مشق شب و یا به عبارتی هر چه پیش آمد خوش آمد و عدم خلاقیت در برخی مدیران از جمله موارد و چالش های جدی برای یک منطقه خواهد بود.

مهمترین چالش محمودآباد زباله است

محسن صالحی عضو شورای شهر محمودآباد با بیان اینکه مهم ترین چالشی که امروز شهرستان محمودآباد درگیر آن بوده مشکل زباله است، اظهار کرد: طی مدتی شهرستان آمل زباله های شهر محمود آباد را قبول نکرده و ما به وضعیت بحرانی جمع آوری زباله رسیده بودیم که با برگزاری جلسات متعدد مسئولین شهر با مدیران آمل منجر به این شد تا دوباره زباله ها به منطقه عمارت آمل منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۶ سرویس زباله به این منطقه برده می شود اما این موضوع مقطعی است، تصریح کرد: نداشتن زمین مناسب و تهیه زباله سوز از جمله مواردی است که با تهیه آن می توان چالش های زباله را کمتر کرده و آن را از بین برد.

عضو شورای شهر محمودآباد در ادامه دومین چالش مهم این شهرستان را بحث مبلمان شهری دانست و گفت: بسیاری از کوچه های این شهرستان خاکی است، با توجه به افزایش قیمت قیر طی چند ماه گذشته متاسفانه برای آسفالت این کوچه ها دچار مشکلات فراوان شده ایم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟