کشف یکی از زیستگاه‌های اصلی مرجان‌های منزوی در خلیج فارس

عبدالوهاب مقصودلو عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مجری برنامه علمی پایش سواحل در این خصوص گفت: طی نمونه‌برداری‌های انجام شده در پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس که در عمق نزدیک به 90 متری در بخش غربی تنگه هرمز انجام شد، گونه‌ ای از مرجان‌های منزوی به‌نام Cynarina lacrymalis با تراکم بالای 200-300 عدد در مترمربع در زیستگاه شنی صدفی مشاهده گردید که پیشتر در خلیج‌فارس گزارش نشده بود.

وی اظهار کرد: گونه‌های مرجان منزوی متعلق به مرجان‌های سخت هستند که برخلاف آبسنگ‌های مرجانی، ریف یا صخره تشکیل نداده و زندگی کلنی ندارند.

مقصودلو با بیان این که پراکنش این گونه در منطقه اقیانوس هند – آرام غربی بوده و از محدوده بین کشندی تا زیرکشندی و اعماق 400 متر حضور دارد، تصریح کرد: سوابق این گونه از دریای سرخ و خلیج عدن، اندونزی، ژاپن و شرق استرالیا گزارش شده اما این اولین گزارش از حضور این گونه در محدوه تنگه هرمز و در تراکم بالا است.

وی با اشاره به این مطلب که وضعیت حفاظت از گونه مشاهده شده بر مبنای رده بندی مرکز بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) گونه‌ای نزدیک به تهدید‌ می‌باشد، افزود: گونه‌های «نزدیک به تهدید» نیاز به توجه و حفاظت بیشتر در آینده دارند. بنابراین ضروری است ضمن توجه و حفاظت بیشتر در آینده جمعیت آن سالانه بررسی شود ضمن این که این نوع مرجان دارای طیف تحملی وسیعی نسبت به تغییر شرایط محیطی بوده و از این رو مورد توجه آکواریوم‌داران می‌باشند.

گفتنی است که قبلا دو گونه Heterocyathus aequicostatus و Heteropsammia cochlea در تراکم اندک از مناطق بین‌کشندی شمال غرب خلیج فارس و توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی مشاهده و گزارش شده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟