نمی‌توانیم بگوییم وارد دوره ترسالی شده‌ایم/ تغییرالگوی بارش در کشور به دلیل گرمایش جهانی

رکنا : محمد دادرس در گفت‌وگویی پاسخ به سئوالی در خصوص گمانه زنی‌های مطرح شده در رسانه‌ها با عنوان ورود به دوره ترسالی اظهار داشت: دوره ترسالی معمولا به بازه زمانی اطلاق می‌شود که چند دوره (چند سال) پی در پی افزایش بارش در یک منطقه اتفاق افتاده باشد.

مدیرکل هواشناسی گیلان افزود: صرفا بر اساس افزایش بارش در طول یک‌ماه یا یک فصل و یا یک‌سال نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که دوره ترسالی شروع شده و یا دوره ترسالی در حال وقوع است.

وی با بیان اینکه کمیت‌های هواشناسی معمولا دارای نوساناتی با مقیاس‌های زمانی سالانه، فصلی و ماهانه متفاوت هستند و هر یک از این نوسانات دلایل هواشناسی مخصوص به خود را دارند، خاطرنشان کرد: بعنوان نمونه اگر آمار بارش سالانه ایستگاه رشت را طی 35 سال اخیر ملاحظه کنیم، اعداد مجموع هر سال بسیار متفاوت و متغیر است و از حداقل 864 میلیمتر در سال 1396 تا 2083 میلیمتر در سال 1383 برای این ایستگاه ثبت شده است.

تغییر در الگوی بارش به دلیل گرمایش جهانی
دادرس در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص مرتبط دانستن سیل‌های اخیر کشور به گرمایش زمین خاطرنشان کرد: تغییرات ناگهانی شرایط جوی، جزئی از ویژگی‌های سیستم های جوی است و چندان به گرمایش جهانی (گرم شدن زمین) و یا تغییر اقلیم ارتباط مستقیمی ندارد.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه اما بررسی‌های آماری بیانگر آن است که دمای‌هوا طی 100سال اخیر روند افزایشی داشته است، گفت: این افزایش دما سبب شده تا نوسانات اقلیمی روند غیر معمولی داشته باشند که از آن به تغییر اقلیم یاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از جنبه‌های تغییر اقلیم ، تغییر در الگوی بارش منطقه است؛ به این ترتیب که بارش ملایم و مداوم تبدیل به بارش کوتاه مدت شدید می‌شود، افزود: این موضوع چیزی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز فراوانی قابل توجهی داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟