برخی گونه ها مسیر مهاجرت خود را تغییر داده و در حال حاضر پس از مهاجرت از سیبری، زمستان خود را در سواحل رود نیل می‌گذراند.

 محمیه کابوسی تلخ برای صید جمعی مهاجران

 «محمیه» در زبان محلی به زمین‌های وسیع بایر گفته می‌شود که دور آن‌ها را با خاک‌ریز می‌گیرند و در آن‌ها آب رها می‌کنند، سپس با پخش دانه‌هایی مثل گندم، شلتک و… پرندگان مهاجر تازه از سفر برگشته را به این تالاب‌های ساختگی کوچک عادت می‌دهند.

 علاوه بر به‌کارگیرى روش دام زمینی یا محمیه، صید از طریق دانه‌های آغشته به سم نیز از روش هایی‌است که چند سالی‌است در خوزستان رایج شده است.

 بازارهای آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و کیان اهواز از جمله مراکز اصلی فروش پرندگان صید شده در خوزستان هستند.

 ایران بعد از عربستان رتبه دوم کشتار پرندگان مهاجر را دارد.

 حیمد جنتی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری فقر فرهنگی – آموزشی، فقر اقتصادی و بیکاری را ازجمله عوامل اصلی اپیدمی شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر می داند.

 بر اساس برخی آمار فعالین محیط زیست،از ۴٫۵ میلیون پرنده ای که سالانه به ایران مهاجرت می کنند بیش از ۱٫۵ قطعه آن توسط شکارچیان غیر مجاز شکار می شوند.

 نمایندگان خوزستان در مجلس ضعف اداره کل محیط زیست را از عوامل اصلی تراژدی کشتار پرندگان مهاجر می‌دانند‌

 همچنین شکارچیان غیرمجاز کشورهای همسایه با سفر به خوزستان نسبت به شکار وسیع پرندگان اقدام کرده و به نسل کشی و انقراض نسل پرندگان مهاجر دامن می زنند.

 به گفته برخی فعالین محیط زیست هیچ یک از تالاب‌های استان خوزستان پاسگاه محیط‌بانی فعال ندارند!خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟