دفاع بهارستانی‌ها از ساترا

به گزارش رکنا، نظارت بر محتوای آثار عرضه شده در شبکه نمایش خانگی مدت‌هاست که به موضوعی مهم در عرصه فرهنگ بدل شده است و مقاومت برخی سکوهای پخش در مقابل نظارت بر محتوای این آثار کار را به جایی رسانده که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به آثار عرضه شده ابراز نگرانی و اعلام می‌کنند که نمی‌توانند این محصولات را در کنار اعضای خانواده خود ببینند؛ این خانواده‌ها خواستار نظارت سازمان صداوسیما بر محتوای عرضه شده‌ در شبکه نمایش خانگی هستند.

برهمین اساس حضور نهاد تنظیم‌گر در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شود. در روزهای اخیر نمایندگان مجلس با دیگر بر جایگاه قانونی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا) با تاکید و درخواست‌های خود را در این زمینه مطرح کردند. مرتضی آقاتهرانی، احمد راستینه هفشجانی، زهره‌سادات لاجوردی، عفت شریعتی، اسماعیل حسین‌زهی، فاطمه محمدبیگی و محمدرضا مبلغی از جمله این نفرات بوده‌اند.

تصویب قانون ساترا

مرتضی آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه نشست رییس رسانه ملی با کمیسیون فرهنگی مجلس که ۱۱ مردادماه برگزار شد، با مثبت‌ارزیابی‌کردن جلسه گفت: درخصوص قانون صداوسیما، ساترا و همچنین دغدغه‌های نمایندگان صحبت شد. امیدواریم توافق‌های این جلسه عملیاتی شود. یکی از انتظارات رسانه ملی از مجلس، تصویب قانونی دایمی و مجزا برای ساترا است. انشاالله کمیسیون فرهنگی اقدامات لازم را در زمینه قانون ساترا انجام خواهد داد.

نظارت در اختیار صدا و سیما

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: صوت وتصویر فراگیر براساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صداوسیما است و مدیریت واحد برای صوت‌وتصویر فراگیر از الزامات مهم مدیریت فضای رسانه‌ای کشور است. با گسترش فضای مجازی وجود قانون برای اداره صوت‌وتصویر فراگیر از طرف مجلس لازم است و از طرف صداوسیما نیز احساس می‌شود.

ساترا؛ مرجع نظارت بر صوت و تصویر فراگیر

زهره‌سادات لاجوردی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: اعضای کمیسیون براساس قوانین موضوعی کشور و ابلاغ‌های قانونی موجود پیرامون نظارت بر صوت‌وتصویر فراگیر نسبت به لزوم نظارت بر صوت‌وتصویر فراگیر که یکی از مصادیق مهم آن سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD)هاست، اتفاق‌نظر دارند و نقطه‌نظرات طرفین برای ارتقای کیفی این ماموریت نیز مورد بحث قرار گرفت.

همکاری‌ و تقویت فعالیت‌های فرهنگی صداوسیما و وزارت ارشاد

عفت شریعتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد در مراسم پایانی سی و نهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان می‌گوید:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظارت ساترا بر نمایش خانگی مشکلی ندارد و اگر در جزئیات اختلاف نظری باشد، با توجه به همدلی‌ای که دولت سیزدهم و صداوسیما دارند به زودی حل خواهد شد. قانون اساسی در اصل ۴۴ هم گفته است که انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و...) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صداوسیما خلاف این اصل است.

مفهوم تنظیم‌گری بسیار با اهمیت است. بنابراین در جریان‌های مختلفی که هم‌اکنون وجود دارد باید تنظیم‌گری در ابعاد مختلف رسانه‌ای و فرهنگی لحاظ شود تا از این طریق امور را به سمت تحقق اهداف تعیین شده در قانون اساسی پیش ببریم.

تاکید وزیر ارشاد بر نظارت صدا و سیما به شبکه نمایش خانگی

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش و تفتان هم توضیح می‌دهد: ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تاکیدشان بر همین مبناست که حتما سازمان صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی نظارت عالیه داشته باشد. قبلا خلأ قانونی بوده است اما قانونی که اکنون مصوب شده است باید اجرا شود. شبکه‌های نمایش خانگی حتما باید در تیررس صداوسیما باشند.

تبدیل قانون به آیین‌نامه و دستورالعمل برای شبکه نمایش خانگی

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، آبیک و البرز در این مورد بیان می‌کند: به نظر می‌رسد نظارت کافی و لازم روی تولیداتی که الان بعضا در شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های مشابه مشاهده می‌شود، وجود ندارد. الان فرزندان ما در این فضای رهاشده مجازی از بین می‌روند و نسل آینده ما به‌شدت در خطر است. من فکر می‌کنم بیش از این که خلأ قانونی داشته باشیم، خلأ مقررات و تبدیل قانون به آیین‌نامه و دستورالعمل را داریم و به‌ نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی هنوز در این زمینه یک‌کاسه نشده‌اند.

تنظیم‌گری مجلس از بعد نظارتی

سیدالبرز حسینی، نماینده خدابنده هم چنین اظهار‌نظر می‌کند و توضیح می‌دهد: من معتقدم ما غنای قانون داریم. مجلس از بعد نظارتی‌اش باید تنظیم‌گری کند. وظیفه ساترا به لحاظ قانونی این است که اگر نقصانی وجود داشت و ما در شبکه نمایش خانگی، جاهایی کار از دست‌مان در رفته و بخشی از محصولات، نظام فرهنگی‌مان را از بین می‌برد، باید به آنجا برویم و ببینیم کجای کارمان از لحاظ نظارتی ایراد دارد تا آن را تنظیم‌گری کنیم.

نقش پررنگ مجلس

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز هم تصریح می‌کند: من شخصا اعتقاد دارم مجلس نباید در این میان نقش کمرنگی داشته باشد.

وجود قطعی نظارت

رجب رحمانی، نماینده تاکستان هم دیگر نماینده مردم است که در این مورد اظهارنظر می‌کند و می‌افزاید: اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرده است که بخش خصوصی بیاید و در زمینه تولید فیلم و‌... فعالیت کند ولی قطع یقین باید نظارتی در این‌جا وجود داشته باشد.

صدا و سیما؛ یک ارگان مورد اعتماد

محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت هم از‌جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در این مورد چنین می‌گوید: در این مورد صداوسیما یک ارگان رسمی و مورد اعتماد است و نیاز است که قانونی وجود داشته باشد.

 

کدخبر: 814235 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟