طرح هسته‌ای مجلس در روابط خارجی کشور مشکل ایجاد می‌کند

به گزارش رکنا ، محمود واعظی امروز( چهارشنبه ) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدام دولت برای جهش تولید، گفت: برنامه‌ریزی ویژه انجام دهیم تا هم بر تحریم آمریکا و هم بر ویروس کرونا غلبه کنیم و هم دستاوردهای مختلف داشته باشیم.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: رییس جمهوری در جلسات مختلف از اول فروردین از دستگاه‌های تولیدی کشور خواست هم خود و هم در همکاری با بخش خصوصی برنامه جهش تولید را دنبال کنند و ما هم در ریاست جمهوری ستاد جهش تولید را تشکیل دادیم که این برنامه‌ها را مرتب پیگیری می‌کنند. در گزارش‌های مختلف دریافتی در بخش صنعت و کشاورزی شاهد این هستیم که با وجود همه فشارها و جنگ اقتصادی و مشکلاتی که کرونا برای تولید کنندگان ایجاد کرده، آمار بسیار خوب است و در بخش تولید خودرو، فولاد، مس، آلومینیوم و کشاورزی با جهش خوبی مواجه هستیم.

واعظی اضافه کرد: البته از آنچه اتفاق می‌افتد راضی نیستیم اما در مقایسه با سال‌های گذشته در بخش‌های تولیدی رشد بسیار خوبی داریم. این در رابطه با بخش خرد جهش تولید است.

وی یکی از برنامه‌ها و اقدام خوب دولت تدبیر و امید را پنجشنبه‌های افتتاح عنوان و تصریح کرد: از اول امسال رییس جمهوری به وزرا و دستگاه‌های ذیربط دستور داد بر اتمام همه پروژه‌های زیرساختی کشور متمرکز شوند. برای اینکه این کار ساز وکار روشنی داشته باشند روزهای پنجشنبه را گذاشتیم تا هر پروژه ای که افتتاح شد به رییس جمهور گزارشی داده شود و مردم هم زنده ببینند با وجود جنگ اقتصادی این پروژه‌ها افتتاح می‌شود.

واعظی با بیان این که هر هفته پروژه‌های عظیمی را داریم، یادآور شد: هفته گذشته پروژه‌های وزارت نفت را با سرمایه گذاری بالای ۲۰ هزارمیلیارد تومان افتتاح کردیم و فردا پروژه‌های وزارت نیرو را که بالای ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است را افتتاح خواهیم کرد.

وی گفت: اسم این برنامه را تدبیر و امید برای جهش تولید گذاشتیم یعنی در سال جهش تولید دولت تدبیر و امید اولویت کارش جهش تولید است و بنابراین ما به این برنامه تا آخر سال ادامه می‌دهیم. با توجه به سال پایانی دولت تلاش ما این است که همه پرژوه‌هایی که بالای ۸۰ درصد است به آنها بودجه ویژه اختصاص دهیم که زودتر تمام شود.

واعظی در پاسخ به اینکه آیا در رابطه با قیمت‌گذاری و نظارت کالاهای اساسی مورد نیاز در دولت بحث شده است یا نه، گفت: این موضوع هم در نشست روز گذشته ستاد اقتصادی دولت و هم در نشست امروز هیات دولت مطرح شد و رییس جمهوری تاکید داشت که توزیع به درستی انجام شود چون خریدها انجام شده، تولیدات داخلی هم داریم اما مشکل کوچک در بحث توزیع است.

وی ادامه داد: مثلا در ارتباط با مرغ، کمبود نداشتیم اما توزیع آن به شکلی بود که در مقطعی شاهد افزایش قیمت بودیم.

واعظی درباره اختلاف نظر دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی درباره تفویض اختیارات، اظهار کرد: به نظرم ماموریت هر کدام روشن است. در ارتباط با مساله مرغ و تخم مرغ وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزارت جهاد کشاورزی، خرید را انجام می‌دهد اما به محض اینکه کالای مورد نیاز دام و طیور به بندر می‌رسد در اختیار وزارت جهاد قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این موضوع چیز جدیدی نیست و از ابتدا همینطور بود، افزود: وزارت جهاد نهاده‌ها را برای مرغداری‌های سراسر کشور توزیع می‌کند. وقتی کاری تعیین تکلیف و وظیفه هر کسی مشخص شد، این درست نیست در صورت وقوع مشکل به جای حل کردن کار، دنبال مقصر بگردند.

رییس دفتر ریاست جمهوری اضافه کرد: در مقطعی مشکلی پیش آمد رییس جمهوری در این زمینه دستور دادند کمیته‌ای تشکیل و موضوع رسیدگی شد و آرام آرام قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کرد.

واعظی درباره واردات ۲۵۰۰ کامیون و نامه رییس‌جمهوری اظهارکرد: سیاستی دولت در سال ۹۵ این بود به دلیل عمر بالای ۵۰ سال کامیون‌ها و از کار افتاده شدن قطعات و مشکلات محیط زیستی و مصرف سوخت، دولت و استفاده‌کنندگان کامیون پول روی هم بگذارند تا داخل کشور خط تولیدهای مختلفی برای نوسازی این کامیون‌ها راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: مقدمات کار انجام شد و به جایی رسید که دیگر باید خط تولید را وارد کشور می‌کردیم اما در سال ۹۷ با آغاز تحریم و فشار آمریکا، کشورهایی که با آنان صحبت کرده بودیم از ترس آمریکا نمی‌توانستند با ما همکاری کنند.

واعظی خاطرنشان کرد: کامیون‌داران قدیمی که پول داده بودند از این شرکت‌ها طلبکار بودند بنابراین وزارت صمت با یک ابتکار خواست تا کامیون های ۲ سال کارکرده را وارد کشور کنند و این همکاری بین وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی درحال انجام است تا این کامیون‌ها با مکانیسمی وارد کشور شود.

وی افزود: البته رییس جمهوری نامه نوشت به شرطی این کامیون‌ها وارد شود که قطعات یدکی در کشور وجود دارد و خدمات پس از فروش مشکلی ایجاد نمی‌کند و وزارت راه هم گفت این کامیون‌ها برای خدمات پس از فروش در کشور مشکلی ندارند.

واعظی با بیان اینکه بخشی از جلسه امروز دولت به طرح دستور کار صبح و عصر روز گذشته مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت، گفت: اکثر اعضای دولت نسبت به طرح در رابطه با مسائل هسته ای، نگرانی‌هایی داشته اند که راجع به آن با دستگاه‌های ذیربط مشورت نشده است. این طرح پختگی لازم را ندارد لذا در نحوه اجرا مشکل پیش می‌آید.

وی افزود: اکثر اعضای هیات دولت نگران بودند این طرح در روابط دیپلماتیک و مسائل داخلی مشلاتی به وجود بیاورد.

رییس دفتر ریاست جمهوری درباره موضوع کرونا گفت: بخش دیگر جلسه به مساله کرونا مربوط می شد که سعید نمکی وزیر بهداشت گزارش و خبر خوبی ارائه و اعلام کرد بیماریابی افزایش یافت. ورود به بیمارستان برای بستری شدن کاهش یافت و خبر خوب دیگر این بود تعداد فوتی‌ها کاهش داشت و تعداد ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز به طور چشمگیری کاهش یافت. در این نشست از همکاری مردم، اصناف، وزارت بهداشت و صدا و سیما قدردانی شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 635255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟