ورود مجلس به ماجرای افزایش سقط جنین در ایران

به گزارش رکنا ، کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان درباره پیگیری شورای زنان در خصوص سقط جنین‌های غیرقانونی گفت: شورای زنان با کمک مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری این موضوع است و کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع سقط جنین و مراکز غیرقانونی سقط ورود کرده است. در همین راستا نیز وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت باید در خصوص کم‌کاری در نظارت بر فعالیت مراکز غیرقانونی سقط جنین پاسخگو باشند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تاکید بر لزوم جلوگیری از وقوع سقط‌های غیرقانونی افزود: از سوی دیگر، با همکاری قوه قضائیه نیز در سال‌های ۹۵ و ۹۸ دادگاهی در خصوص مراکز سقط غیرقانونی داشتیم اما این بار به صورت جدی‌تر موضوع نظارت بر سقط جنین را پیگیری خواهیم کرد.

کم‌کاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در سقط‌های غیرقانونی

وی در پاسخ به این سوال که آیا تقصیر وزارت بهداشت در کم‌کاری برای نظارت بر مراکز سقط‌های غیرقانونی محرز شده است یا خیر، عنوان کرد: بله، کم‌کاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه مشخص و بر اساس حکم قاضی در دادگاه سال ۹۵، پس از بررسی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت در این زمینه مقصر شناخته شدند.

پیگیری موضوع سقط جنین در سال گذشته

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان ابراز داشت: بر اساس رأی سال ۹۵ نیز قرار بوده که از سال ۹۵ تاکنون هر ۶ ماه یک بار دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش خود را از مراکز سقط جنین ارائه دهند اما تاکنون هیچ‌گونه گزارشی به دادگاه و قوه قضائیه ارسال نشده است. به همین منظور و به دلیل افزایش سالانه نرخ سقط جنین، بار دیگر این موضوع را سال ۹۸ در دستگاه قضایی پیگیری کردیم اما از دادگاه آبان‌ماه ۹۸ تاکنون هنوز به نتیجه نرسیده است.

خزعلی تاکید کرد: در صورت طولانی شدن زمان رسیدگی به این پرونده و عدم کسب نتیجه، موضوع را به دادستان کل کشور ارجاع خواهیم داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟