بررسی اعتبارنامه دلخوش و 2 نماینده دیگر در مجلس

به گزارش رکنا ، شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس اعلام کرد که موارد مورد اعتراض درباره اعتبارنامه منتخبان صومعه‌سرا و چادگان را در دوران انتخابات را مجددا بررسی کند.

کشمکش‌ها ادامه دارد. اعتبارنامه سه نماینده هنوز تأیید نشده. بعد از اینکه حدود ۹ نماینده به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران، اعتراض کردند، روال بررسی اعتبارنامه او همچنان ادامه دارد. اعتبارنامه کاظم دلخوش و حسین محمدصالحی، نمایندگان صومعه‌سرا و چادگان، هم امروز بررسی خواهد شد. در‌حالی‌که به گفته سخنگوی شعبه دهم مجلس ابتدا پس از پاسخ نخست شورای نگهبان اعتبارنامه آنها تأیید شده بود؛ اما بار دیگر این شورا در نامه‌‌ای به مجلس نوشت که «در مورد این دو منتخب برخی مستندات معترضان در شورای نگهبان بررسی نشده است؛ بنابراین شعبه مربوطه مجددا اعتبارنامه این دو منتخب را بررسی خواهد کرد». نمایندگان معترض به اعتبارنامه تاجگردون نیز پس از پاسخ اول شورای نگهبان نامه دیگری خطاب به این شورا نوشتند.

مالک شریعتی، یکی از نمایندگان تهران، به نقل از تاجگردون در توییتی ادعا کرده «در مجلس اصولگرا هم من نفر اول هستم!». این ادعای سنگین تاجگردون امروز محک می‌خورد؟ ساعت ۱۴ شعبه ۱۲ مجلس با عضویت قالیباف (رئیس)، نیکزاد (نایب‌رئیس) و ریاست موسوی‌لارگانی (عضو هیئت‌رئیسه) اعتبارنامه تاجگردون رسیدگی می‌شود. او از زمان تبلیغات حریف طلبیده است… نفر اول مجلس کیست؟».

شورای نگهبان مدارک را بررسی می‌کند

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، درباره ادامه بررسی اعتبارنامه سه نماینده به «تسنیم» گفته «در پی اعتراض تعدادی از نمایندگان به سه منتخب مجلس، در نامه‌ای از سوی مجلس به شورای نگهبان، درباره موارد اعتراض به اعتبارنامه این سه منتخب استعلام گرفته شد که شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس اعلام کرد که موارد مورد اعتراض درباره اعتبارنامه منتخبان صومعه‌سرا و چادگان را در دوران انتخابات نیز بررسی کرده و چیز جدیدی نیست که در نهایت باید نظر نهایی شعبه به مجلس اعلام شود».

سلیمی البته به نامه جدید شورای نگهبان اشاره نکرده. او درباره آخرین وضعیت تاجگردون هم توضیح داد: «مجلس برای استعلام از وضعیت اعتبارنامه تاجگردون از شورای نگهبان، در دو نامه استعلام کرده که این شورا در پاسخ به نامه اول، موارد اعتراضی درباره اعتبارنامه آقای تاجگردون را اعلام کرده که این موارد در دوره انتخابات مجلس نیز بررسی شده؛ اما هنوز پاسخ استعلام نامه دوم از سوی شورای نگهبان به مجلس ارسال نشده است».

به گفته سلیمی پس از پاسخ شورای نگهبان به استعلام دوم نمایندگان معترض به اعتبارنامه تاجگردون شعبه ۱۲ باید پس از تشکیل جلسه، نظر نهایی خود را به مجلس اعلام کند؛ اما هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، در توضیح جلسه شورای نگهبان در‌این‌باره نوشت: «در جلسه صبح، قبل از ورود به دستور مباحثی درباره اعتبارنامه برخی نمایندگان مطرح شد. اعضای شورا تأکید داشتند که از‌آنجا‌که شعبه رسیدگی‌کننده به اعتبارنامه منتخب، موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض یا حادث‌شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند؛ بنابراین در پاسخ به استعلام مجلس صرفا این مسئله باید اعلام شود که آیا موارد ارسالی مجلس در هنگام بررسی صلاحیت آنها در شورا مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است یا خیر؟ و تصمیم درباره رد یا تأیید اعتبارنامه صرفا بر‌عهده نمایندگان است و شورا هیچ ورودی به موضوع نخواهد داشت».

نمایندگان در همین راستا قرار بود در جلسه روز گذشته شعبه ۱۲ اعتبارنامه تاجگردون را بررسی کنند. این جلسه ساعت دو بعد‌از‌ظهر آغاز شد؛ اما پس از دو ساعت، دو ساعت دیگر نیز تمدید شد و تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نتیجه آن اعلام نشده است. در‌این‌میان شنیده شده بود که تاجگردون نیز قصد دارد به اعتبارنامه قالیباف رئیس مجلس، مصطفی میرسلیم و مرتضی آقاتهرانی، نمایندگان تهران، اعتراض کند؛ اتفاقی که البته رخ نداد.

چه خواهد شد؟

اما معترضان به اعتبارنامه تاجگردون تاکنون در فضای مجازی جنجال‌هایی به راه انداختند. ادعاهایی از‌جمله تهدید به قتل با اسلحه مطرح شده و یکی از نمایندگان تهران ادعا کرده بود که تاجگردون هنگام تأیید صلاحیت شورای نگهبان را هم تهدید کرده بود. هرچند در ایام انتخابات نیز سخنگوی شورای نگهبان هرگونه تأیید صلاحیت تحت فشار را تکذیب کرد.

محمد علیپور، سخنگوی شعبه ۱۲، در همین زمینه گفته بود: «از همه نمایندگانی که اعتبارنامه‌شان به شعبه ۱۲ ارجاع شده بود، تنها در یک مورد چند نماینده اعتراضی درباره اعتبارنامه جناب آقای تاجگردون داشتند، بعضی می‌خواهند این موضوع را به نوعی برجسته کنند و در فضای مجازی به آن دامن می‌زنند؛ در‌حالی‌که این یک مسئله‌ عادی است. در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هم قید شده که هر نماینده می‌تواند به اعتبارنامه نماینده‌ای اعتراض کند». هرچه بود، صلاحیت تاجگردون احراز شد و حالا با چالش اعتبارنامه مواجه است.

در نامه اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه او مواردی مثل «رانت‌خواری، کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های تابعه و بخش عمومی» ذکر شده است. تاجگردون کار خود را از سال ۱۳۶۸ در وزارت اقتصاد آغاز کرده و از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ معاونت امور مجلس و استان‌ها و از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را برعهده داشت. او از‌جمله معدود نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس نهم بود و در مجلس دهم نیز حضور داشت.

زهره الهیان، نماینده تهران، نیز درباره دلیل اعتراض به اعتبارنامه محمدصالحی، نماینده چادگان، گفته بود: «آقای محمدصالحی سابقه محکومیت دارد و صلاحیت او در هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی رد شده است». در مقابل او این اتهام را رد کرده بود و تأکید کرده بود که «الهیان را به روز قیامت واگذار می‌کنم». دلخوش، نماینده صومعه‌سرا، نیز از دوره هفتم در مجلس حضور داشته و فقط دوره نهم را از دست داده است. اکنون باید دید که حضور این سه نماینده در مجلس یازدهم ادامه پیدا خواهد کرد یا اعتبارنامه‌شان مورد تأیید نمایندگان قرار نمی‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟