دولت به قرنطینه اعتقاد دارد اما توان اجرا ندارد

به گزارش رکنا، علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از نامه‌ای که دو روز پیش به رئیس جمهور و وزارت کشور ارسال کردم و همچنین تماسی با وزیر راه و شهرسازی برای قرنطینه مازندران و جلوگیری از تردد خودروهای غیر بومی به این استان داشتم و با پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته گزارش شد که محدودیت تردد را در مبادی ورودی مازندران به مرحله اجرا در آوردند.

وی تصریح کرد: طبق گزارشی که سازمان راهداری اعلام کرده از یکشنبه 18 اسفند تاکنون تعداد خودروهایی که به مازندارن وارد شدند، حدود 20 درصد در مقایسه با روزهای قبل کاهش پیدا کرده است و از طریق وزارت بهداشت، راه و شهرسازی، وزارت کشور و ریاست جمهوری موضوع قرنطینه و تجهیز لوازم پزشکی را پیگیری می‌کنیم.

رییس مجمع نمایندگان مجلس مازندران خاطرنشان کرد: جلسه مهمی روز دوشنبه 19 اسفند در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی برگزار شد که دکتر نمکی وزیر بهداشت و دکتر لاریجانی رئیس مجلس در این جلسه حضور پیدا کردند و تصمیمات مهمی از جمله تاکید بر منع تردد و جلوگیری از سفرهای غیر ضرور به نقاط بحرانی شیوع کرونا، تولید و تامین لوازم و تجهیزات پزشکی، تغییر خط تولید برخی از واحدهای صنعتی به سمت تولید مواد ضدعفونی، داروهای مورد نیاز، ماسک و دستکش‌های بهداشتی، همکاری دستگاه‌های نظامی و انتظامی در این جلسه اتخاذ شد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس ادامه داد: تخصیص همه امکانات برای ضدعفونی معابر و اماکن، تامین کادر پزشکی و درمانی بیمارستان‌ها در اولین فرصت ممکن، اطلاع رسانی توصیه‌های بهداشتی و ایمنی از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در جهت در خانه ماندن مردم و نرفتن به سفرهای نوروزی و ترددهای غیرضرور، انجام انواع تست‌های غربالگری در هر مکانی که امکان این عمل وجود دارد و اجرای دقیق ستاد مقابله با کرونا ویروس از دیگر برنامه‌های مصوب شده در کمیسیون بهداشت مجلس بوده است.

مردم هنوز ویروس کرونا را جدی نگرفتند

شاعری بیان کرد: از آنجایی که استان مازندران هر ساله در ایام تعطیلات میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است انگار مردم هنوز ویروس کرونا را جدی نگرفتند و به همین دلیل به میزان لازم مراقبت‌های فردی و اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، جمعیت زیادی از جاده‌های مواصلاتی مازندران به این استان وارد شدند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل هر روز جمعیت مبتلایان به ویروس کرونا در این استان رو به افزایش است و در واقع مازندران غافلگیر شد، یادآور شد: موج اول ویروس کرونا در قم، موج دوم در تهران، موج سوم در گیلان و موج چهارم به مازندران رسید اما سیر سعودی مبتلایان به این ویروس در این استان از همه نقاط کشور بالاتر است.

رییس مجمع نمایندگان مازندران افزود: مسئولین این استان، وزرات بهداشت و دولت در مواجهه با موج ورود ویروس کرونا به مازندران غافلگیر شدند، به همین دلیل تمهیدات لازم فراهم نشده است.

شاعری با اشاره به اینکه از برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا ویروس در مازندران حمایت‌های لازم در سطح ملی صورت نگرفته است، گفت: اگر از همان ابتدا که موضوع قرنطینه مطرح شده بود وزارت کشور و راه و شهرسازی از مازندران حمایت می‌کردند و ویروس کرونا با این سرعت در استان گسترش و افزایش پیدا نمی‌کرد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس با بیان اینکه دولت باید از امکانات نظامی و انتظامی کمک می‌گرفت تا از تردد مسافران و افراد غیر بومی به مازندران جلوگیری شود، اظهار کرد: کرونا ویروس به صورت تصاعدی در حال افزایش است، زمانی که استان گیلان به‌عنوان استان هم مرز با مازندران آلوده به آن شد باید ورودی شهر رامسر را مسدود می‌کردند.

وی عنوان کرد: همچنین ورودی سه جاده مواصلاتی کندوان، فیروزکوه و هراز که مازندران را به تهران متصل می‌کند، باید بسته می‌شد تا از ورود و شیوع ویروس کرونا به مازندران جلوگیری به عمل آید اما متاسفانه این اقدام با توجه به تصمیم شجاعانه و قاطعانه استاندار مازندران مبنی بر قرنطینه صورت نگرفت و بعد از چند ساعت توسط مسئولان ملی این طرح لغو شد.

رئیس مجمع نمایندگان مجلس مازندران بیان کرد: البته اشتباه اول درباره قم صورت گرفت از همان ابتدا باید کل شهر قم را قرنطینه می‌کردند تا ویروس کرونا به نقاط دیگر کشور سرایت نکند و در واقع اشتباهی که درباره عدم قرنطینه قم، تهران و گیلان صورت گرفت درباره مازندران نیز اتفاق افتاد.

دولت در زمینه قرنطینه نقاط بحرانی ویروس کرونا قاطعانه تصمیم بگیرد

شاعری خاطرنشان کرد: دولت به درست بودن انجام قرنطینه اعتقاد و باور دارد اما توان اجرای آن را ندارد درحالی که باید در زمینه قرنطینه نقاط بحرانی ویروس کرونا باید قاطعانه و شجاعانه تصمیم بگیرد.

وی افزود: در کشورهای چین، کره، روسیه و آلمان مقررات سخت گیرانه‌ای را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و در این زمینه موفق عمل کردند به طور مثال در کشور چین اگر افراد عادی وارد خیابان یا اماکن عمومی ‌شوند و مقررات را در زمینه قرنطینه رعایت نکنند، جریمه خواهند شد، به همین دلیل کمترین میزان شیوع آلودگی و کمترین آمار فوتی را نسبت به جمعیت بالای یک میلیارد نفری خود داشتند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس یادآور شد: سلامت مردم اولویت اول دولت‌ها است، در چند روز اخیر شاهد آن بودیم که به دلیل عقب نشینی دولت مردم مازندران از روی ناچاری و به صورت خودجوش برای حفاظت از سلامتی همشهریان خود وارد عمل شدند و از ورود خودروهای غیربومی، ترددهای غیر ضرور و مسافران در مبادی ورودی استان جلوگیری کردند.

رییس مجمع نمایندگان مازندران خاطرنشان کرد: قطعا سفرهای نوروزی پایتخت نشینان به شمال کشور در این شرایط بحرانی نباید اولویت قرار گیرد، خلاء حضور مقتدرانه دولت را مردم به صورت خودجوش پر می‌کنند و این ممکن است تبعات زیادی داشته باشد، به همین دلیل از دولت محترم می‌خواهم که سریعا در بحث قرنطینه مازندارن وارد عمل شود.

شاعری اظهار کرد: در شرایط بحران ویروس کرونا اطلاع رسانی دقیق بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و همه رسانه‌های جمعی باید آموزش‌های لازم در زمینه بهداشت فردی و اجتماعی را بدهند و همچنین هشدارهای لازم درباره اینکه مازندارن نقطه بحرانی ویروس کرونا است را اطلاع رسانی کنند چراکه فرد غیر بومی یا دیگران را آلوده می‌کند و یا اگر سالم باشد خودش آلوده به این ویروس می‌شود، پس نباید به مازندارن سفر کند.

رییس مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: در واقع ایران بیشتر سیستم درمان‌گرا دارد و زمانی که یک مسئله به مرحله بحرانی و حاد رسید فقط مقابله و مبارزه می‌کند درحالی مدیریت پیشگیری در دنیا الویت اول دولت‌ها و ملت‌ها قرار دارد.

شاعری افزود: کارکنان وزارت بهداشت و کادر درمانی واقعا برای مقابله با ویروس کرونا از جان مایه گذاشتند اما این به تنهایی کافی نیست و باید سایر دستگاه‌های اجرایی به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنند و براساس دستور ستاد مقابله با ویروس کرونا اقدام‌های لازم را انجام دهند.

زنجیره ویروس کرونا باید شکسته شود

نماینده شرق مازندران در مجلس گفت: وی با بیان اینکه سال‌هاست شعار دولت الکترونیک را در ایران می‌شنویم اما متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نشده است، تصریح کرد: اگر دولت الکترونیک به صورت صد در صد اجرایی می‌شد قطعا امروز شاهد این بودیم که اداره‌ها و دستگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل می‌شدند و کارکنان دولت از منزل می‌توانستند دورکاری انجام دهند تا هم کشور فلج نشود و به نیازها و امور مردم رسیدگی شود.

رییس مجمع نمایندگان مازندران افزود: اینگونه برای حفظ سلامتی کارمندان اداره‌ها تعطیل می‌شدند و فقط برخی نهادها و دستگاه‌های ضروری مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، نیروی انتظامی و بانک‌ها باید باز بمانند اما امروز شاهد آن هستیم که مجبوریم تمام اداره‌ها باز باشد و با حضور فیزیکی کارکنان به امور مردم رسیدگی شود.

شاعری یادآور شد: از دولت محترم می‌خواهیم که اداره‌های غیر ضرور را تعطیل کند و اگر اداره‌ای نیاز است که باز بماند با حداقل نیروی کار به فعالیت خود ادامه دهد و همچنین زیرساخت‌های دولت الکترونیک را هرچه سریع‌تر فراهم کند تا در بحران‌های آینده آمادگی برای دورکاری کارمندان فراهم شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 550370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟