ظریف: ایالات متحده را در شورای امنیت منزوی کردیم/ شکایت از آمریکا به دیوان لاهه

به گزارش رکنا، به نقل از خانه‌ملت، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 30دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال سیدجواد ساداتی نژاد نماینده کاشان درباره اقدامات وزارت خارجه نسبت به موضع‌گیری‌های خصمانه مقامات آمریکایی و اروپایی در حمایت از آشوبگران حوادث دی‌ماه 1396 با بیان اینکه این وزارتخانه اقدامات متعددی را از سال96 آغاز کرد، گفت: مهمترین این اقدامات خنثی‌سازی طراحی آمریکا در شورای امنیت ملی بود.

وزیر امور خارجه بر این اساس تصریح کرد: آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت با سوء استفاده از مکانیزم‌های شورای امنیت موضوع اغتشاشات دی 96 را به این شورا ببرد که سیاست خارجی موفق ما باعث شد جلسه‌ای که قرار بود ما را در آن محاکمه کنند تبدیل به جلسه محاکمه ایالات متحده شود که این امور نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی و گفت‌وگو دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه عنصر مردم باعث قوی شدن سیاست داخلی می‌شود چنانچه در دیپلماسی نیز نیاز به مردم داریم، اظهار داشت: ما تنها کارگزار و خادم مردم هستیم و کلماتی نیز که یاد گرفته‌ایم در مذاکرات بگوییم به خاطر مردم است و صرفاً با تماس‌های خود مانع این شدیم که آمریکایی‌ها جلسه‌ای علیه ما برگزار کنند.

ظریف در ادامه اظهار داشت: همچنین پیشنهاد دادیم بر اساس بند اول اصول توافق الجزایر، شکایتی از آمریکا تنظیم شده و به دیوان لاهه ارائه شود که متن آن را به شورای امنیت تحویل دادیم. همچنین در مجامع بین‌المللی از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کردیم و با دعوت سفرا به وزارتخانه مداخلات آمریکایی را به آنها توضیح دادیم، همچنین در رسانه‌ها نیز موارد لازم ذکر شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه حق مردم در اعتراض به رسمیت شناخته می شود، عنوان کرد: با این حال مداخله خارجی نباید در این اعتراضات باشد که در همین راستا حضور سفیر انگلیس در میان تجمع‌کنندگان را به شدت محکوم کردیم لذا مواردی که ذکر می‌شود تصمیم‌گیری‌های کل نظام و بر اساس سیاست‌گذاری‌های کشور است.

وزیر امور خارجه در ادامه با یادآوری این موضوع که ایالات متحده همواره طی 40 سال اخیر به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و هیچ‌گاه فکر آن را از ذهن خارج نکرده، ابراز داشت: ما با روش آمریکایی‌ها با آنها برخورد می‌کنیم البته برخی رژیم‌های کوچک همچون رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر همواره با همکاری با آمریکا مشکلاتی برای ما ایجاد کرده‌اند اما ایران مدت 7 هزار سال است که بزرگ بوده و 7 هزار سال دیگر نیز بزرگ باقی می‌ماند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل که آن را ملک خود می‌داند منزوی کرده ایم، عنوان کرد: آمریکا همواره بعد از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا مرتکب خطاهای بزرگی همچون حضور در ویتنام، دوره اول عراق، سوریه و افغانستان شده است اما ما نیز اقدامات متقابل خود را در برابر اقدامات خصمانه آنها داشته‌ایم و در حوزه حقوقی و بین‌المللی تلاش کرده‌ایم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص انگلیس نیز همین برخورد صورت گرفت اما طرف مقابل همچنان درس عبرت نمی‌گیرد که این خطای ما نیست.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 536324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟