آتش سوزی کاه وکلش شالیزار ها در بابل

به گزارش رکنا، همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت برنج در مازندران، اشتیاق کشاورزان به بهره برداری بیشتر از زمین‌های زراعی و شالیزاری خود از طریق کشت مجدد برنج و پرورش رتون بیشتر می‌شود و این موضوع سبب شده تا برای کاهش هزینه تولید و افزایش راندمان کاری و سرعت عمل و به جای شخم و شیار زمین‌های خود، اقدام به سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی به جا مانده از برداشت برنج خود کنند غافل از اینکه با این اقدام علاوه بر ایجاد دود غلیظ در سطح شهر و روستا و آسیب رساندن به مجاری تنفسی مردم و ضربه زدن به محیط زیست و هوای پاک به بخش زیادی از زمین‌های شالیزاری خود آسیب می زنند.

بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد و با آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

اگر چه بر اساس ماده 30 قانون اجرایی پسماند و ماده 20 هوای پاک، سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی تخلف بوده و متخلفان طبق ماده 19 قانون مجازات اسلامی به 2 تا 6 ماه حبس و 2 تا 10 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می شوند اما بسیاری از کشاورزان با نادیده گرفتن قوانین شرایط زندگی را برای مردم سخت می‌کنند.

در روزهای اخیر بابلسر از جمله شهرستان‌هایی بوده که دستخوش این نادیده گرفتن قوانین از سوی کشاورزان و شالیکاران بوده و با غروب خورشید مه غلیظی از دود، آسمان شهر را فرا می‌گیرد و این موضوع حتی نفس کشیدن را برای مردم این شهرستان سخت کرده است.

یکی از اهالی بابلسر اظهار داشت: متاسفانه کشاورزان مراعات حال سایر افراد را نمی‌کنند و به جای شخم و شیار و بسته بندی کاه و کلش آن را آتش می‌زنند که موجب آزردگی بسیاری از مردم شده است.

وی افزود: هنگام غروب آفتاب، دود غلیظی آسمان شهر را فرا می‌گیرد و نفس کشیدن را برای ما سخت کرده و قادر به حضور در کوچه و خیابان‌های شهر نیستیم.

یکی دیگر از از شهروندان بابلسری با اشاره به اینکه باید روش‌های بسته بندی و استفاده بهینه از کاه و کلش به کشاورزان آموزش داده شود، اظهار داشت: این درست نیست که مردم به دلیل نادیده گرفتن قانون از سوی عده ای از کشاورزان متخلف دچار رنج و عذاب شوند.

وی افزود: متولیان امر باید با نظارت بیشتر و دقیق تر و معرفی متخلفین به مردم، مانع از تکرار این اقدام خلاف شوند، چرا باید دود آتش نادانی عده ای از کشاورزان به چشم همه مردم برود و کودکان و سالمندان از این موضوع رنج ببرند.

وی ادامه داد: با تاریک شدن هوا دود غلیظی آسمان شهر را فرا می‌گیرد و نمی توانیم به همراه کودک و همسر خود به خیابان برویم و مدیران مربوطه باید برای جلوگیری از تکرار این اقدام غیرانسانی اقدام عاجل انجام دهند.

‍ شناسایی 50 نفر از متخلفین سوزاندن کاه در بابلسر

حمیدرضا رحمانی، مدیر جهاد کشاورزی بابلسر در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: سوزاندن هرگونه کاه و کلش و بقایای گیاهی تخلف بوده و با متخلفین برابر قانون برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه تقریبا در تمام نقاط تحت پوشش کلاس‌های آموزشی مضرات آتش زدن کاه برگزار شد و برای افراد پیامک ارسال شد، تصریح کرد: از جمله مضرات آتش زدن کاه، از بین رفتن مواد آلی، آلودگی محیط زیست، از بین رفتن حشرات مفید در خاک و کاهش نفوذ پذیری آب در خاک است.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با اشاره به اینکه کشاورزان به جای شخم و شیار زمین و به بهانه دفع آفات و علف‌های هرز و کاهش هزینه تولید برای آماده‌سازی زمین جهت کشت مجدد برنج مبادرت به سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی می‌کنند که این اقدام تخلف محسوب می‌شود، افزود: اطلاع رسانی گسترده از طریق دهیاران و شوراها و فضای مجازی انجام شده و در اغلب ورودی روستاها بنر ممنوعیت آتش زدن کاه نصب شده و تقریبا" کشاورزی وجود ندارد که از ممنوعیت این اقدام اطلاع نداشته باشد.

رحمانی با بیان اینکه تاکنون 50 نفر از متخلفان شناسایی شدند و پنج نفر از آنها به محاکم قضایی معرفی شدند، گفت: سه اکیپ نظارتی متشکل از همکاران محیط زیست، اداره بهداشت، جهاد کشاورزی و بخشداری صبح و بعدازظهر مشغول گشت زنی و شناسایی هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 493459 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟