رونمایی از کتاب "مستند نگاری سیل فروردین ۱۳۹۸ لرستان"

به گزارش خبرنگار رکنا در خرم آباد، به همت معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، آیین رونمایی از کتاب "سیل نامه" (مستند نگاری سیل ۱۲ فروردین ماه لرستان) نوشته علی گودرزیان ( ع - پایدار ) با حضور احمدحسین فتایی، مهدی پازوکی، رضا نیازی و استاد علیمردان عسگری عالم و شهرام شرفی از چهره های شاخص فرهنگی و رسانه ای استان در سالن جلسات شهید حیدریان برگزار شد.

احمدحسین فتایی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن روز جمهوری اسلامی و اعیاد شعبانیه، گفت: فصل تمایز و نقطه عطف سیل استان لرستان با سیل استان های خوزستان و گلستان، حضور پررنگ و موثر خبرنگاران و اصحاب رسانه از آغازین ساعت وقوع این حادثه بود که موجب شکل گیری حمایت های گسترده مردمی و دولتی از خسارات دیدگان شد که در نوع خود بینظیر محسوب می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در ادامه افزود: پس از مخابره دقیق و به موقع اخبار مناطق سیل زده لرستان توسط خبرنگاران صدیق استان بود که شاهد حضور نهاد های مختلف دولتی، نظامی، انتظامی و به خصوص سازمان های مردم نهاد در پلدختر، کوهدشت، خرم آباد، چگنی و سایر مناطق خسارت دیده بودیم که " سیل مهربانی ها " را جاری ساخت تا جراحت های روحی سیل زدگان به سرعت التیام یابد. 

وی اظهار داشت: مستند سازی و مستند نگاری اینگونه اتفافات موجب روشن تر شدن زوایای پنهان و نادیده ی این رخدادهای طبیعی است و کتاب سیل نامه به خوبی توانسته بخش های ناپیدای حادثه سیل فروردین ماه را به تصویر بکشد تا علاوه بر تلخی ها و مصائب، تصویری روشن و امید بخش از همدلی و نوع دوستی را نمایان سازد.

فتایی در پایان خاطر نشان کرد: حمایت از اینگونه آثار یکی از مهمترین برنامه های ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است که می تواند علاوه بر افزایش آگاهی های افکار عمومی نسبت به رخدادهای اینچنینی، زمینه ساز توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه در سطح استان باشد.

در بخش دیگری از این مراسم مدیر کل مدیریت بحران استان نیز با اشاره به اینکه ایران جزو ده کشور حادثه خیز دنیا است، گفت: در این حادثه بیش از 1370 پروژه ی زیر ساختی استان آسیب دید و در مجموعه 11 هزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد آمد که علی رغم تمام محدودیت ها و تحریم های ظالمانه، روند باز سازی ها با حمایت های دولتی و مردمی به سرعت آغاز و نزدیک به 35 هزار واحد مسکونی بازسازی یا نوسازی و بالغ بر 1250 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های استان اختصاص یافت.

مهدی پازوکی تصریح کرد: همچنین نزدیک به 3500 میلیارد تومان کمک در قالب تسهیلات، کمک های بلاعوض و کمک نهادهای بین المللی به خسارت دیدگان اختصاص یافت.

وی افزود: لازم بود که این حادثه و زوایای مختلف آن در قالبهای مختلف مستند سازی و مستند نگاری شود تا آندگان به خوبی از تجربیات آن استفاده کنند و کتاب " سیل نامه " که توسط یکی از خبرنگاران نکته سنج استان به رشته تالیف در آمده به خوبی این نقش را ایفا می کند.

در ادامه این مراسم رضا نیازی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز جمهوری اسلامی، گفت: حمایت از اصحاب فرهنگ، ناشران و نویسندگان استان یکی از مهمترین اولویت های ماست که در سال گذشته و سال 1400 به دنبال تحقق آن در به اشکال مختلف هستیم.

نویسنده ی کتاب «سیل نامه» نیز در این مراسم ضمن تشکر از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت بحران استان، گفت: سیل نامه ادای دینی است به تمامی اقشار و افرادی که در این حادثه، خالصانه و بدون هیچگونه چشم داشتی در صحنه حضور داشتند تا زخم های مردم سیل زده را التیام بخشند.

علی گودرزیان افزود: این کتاب با محوریت خدمات رسانه ای تدوین و نگارش شده و اشک هایی را که در خفا و تنهایی ریخته شد و دیده نشد به تصویر می کشد تا این بخش از تاریخ لرستان برای آیندگان به تصویر کشیده شود.

در پایان این مراسم ضمن اهداء لوح به نویسنده ی کتاب "سیل نامه" از این اثر رونمایی شد.

 

 

کدخبر: 673653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟