احداث ۵۰۰ کیلومتر فیبرنوری در لرستان

نبی‌اله شمسی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا در خرم آباد افزود: در شرایط کنونی حوزه فناوری اطلاعات و ICT از شام شب هم برای خانوارها واجب است و نمود ICT را در حوزه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، آموزش و عرصه‌های سلامت و ... شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت نمایندگان مجلس برای توسعه حوزه ICT و فناوری اطلاعات در استان استفاده کنیم.

شمسی‌فر عنوان کرد: ICT  یکی‌از حوزه‌هایی است که با حداقل هزینه می‌تواند کارآفرینی و اشتغال زایی داشته باشد بنابراین توجه مسئولان به این حوزه برای ما مهم است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان با اشاره به محدود بودن منابع مالی استان در حوزه مخابرات، عنوان کرد: تاکنون در حوزه برنامه‌ریزی تلاش ما این بود که از منابع استانی مشکلات استان را حل کنیم که یکی‌از اشکالات ما و یکی‌از دلایل عقب‌ماندگی و عقب‌افتادگی ما در صنایع این بوده که علی‌الرغم این‌که بودجه سرمایه‌ای محدودی داشتیم، به دنبال استفاده از بودجه ملی نرفتیم.

وی با اشاره به این‌که در حوزه مجموعه مخابرات ایران دو نوع بودجه ریزی استانی و ملی داریم، بیان کرد: در بودجه ریزی استانی نوع هزینه کرد در دست خود ماست و برابر استهلاک سالانه حدود ۱۴ میلیارد تومان بودجه داریم و در بخش ملی به فراخور مطالبه‌گری و برنامه‌ریزی‌های شرکت مخابرات در حوزه استان‌ها هزینه می‌شود.

شمسی‌فر با بیان این‌که ما از این بودجه ملی در حوزه مخابرات ایران سهم محدودی داشتیم و نگاهمان این بوده که با بودجه استانی مشکلات استان را حل کنیم، تصریح کرد: با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کنونی و با این بودجه اگر بخواهیم در مناطق تازه‌آباد و نادی را به شبکه خاکی و زمینی تجهیز کنیم حداقل به چهار میلیارد تومان هزینه نیاز است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان با اشاره به این‌که سهم سرانه شهرستان کوهدشت از فیبر نوری استان بسیار ناچیز است، گفت: در حال حاضر کل بودجه استان برای حل این مشکل کم است و مخابرات و وزارت ارتباطات باید پیش قدم شوند، اگر بودجه جاری خود را تنها برای حل مشکلات داخلی هزینه کنیم باز هم کم می‌آوریم.

وی با بیان این‌که وزارت ارتباطات و مخابرات ایران به ما اجازه داد برای احداث ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری را از محل اعتبارات ملی USO هزینه کنیم، افزود: در این طرح ما سعی کردیم برای شهرستان‌های کوهدشت و رومشگان بخش خوبی را لحاظ کنیم که سرانه این دو شهرستان را بالا برده و شهرستان‌های دوره چگنی، کوهدشت، رومشگان و پلدختر را از بن‌بست ارتباطی بیرون بیاوریم.

شمسی‌فر با بیان این‌که این چهار شهرستان فیبر استانی مخابرات ندارند و ما مستعجر شرکت ارتباطات زیرساخت هستیم، اظهارداشت: در این شهرستان‌ها ما یک مسیر بیشتر نداریم و هرگونه قطعی از مسیر فیبرنوری از خرم‌آباد به این شهرستان‌ها باعث می‌شود ما کل ارتباطات را از دست بدهیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: در طرح USO جدید احداث فیبر نوری خرم آباد به کوهدشت از پل کشکان به کوهدشت، اتصال وحدت‌شهر به کوهدشت را در برنامه قرار دادیم و مسیر زانوگه به بابازید را برای احداث و تکمیل فیبرنوری کوهدشت به پلدختر در نظر گرفتیم و اگر مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی کمک کنند می‌توانیم مسیر کوهدشت به درب گنبد را به این مجموعه اضافه کنیم.

وی با اشاره به این‌که در شهرستان‌های کوهدشت، رومشگان و پلدختر به محض ایجاد قطعی در فیبرنوری کل ارتباطات قطع می‌شود که باعث گله‌مندی مردم شده است، بیان کرد: ما برای حل این معضل بعد از سیل ۹۸ با کمک وزارت ارتباطات مسیر فیبرنوری خرم‌آباد – دهلیج – پلدختر را پیشنهاد کردیم که یک حلقه ایجاد کنیم، که این مسیر نیز در دست تکمیل است.

شمسی‌فر افزود: دو قطعه اولیه این طرح تمام شده و در قطعه سوم با شرکت خطوط لوله و نفت مخابرات استان مشکلاتی داریم چون بین روستای دهلیج تا خوشاب حجم لوله‌های نفت، بنزین و گاز زیاد است، شرکت نفت در قطعه سوم این پروژه اجازه حفاری به ما نداده و پروژه متوقف شده و ما به هیچ وجه خواستار این نیستیم که به درازا بکشد ولی مجبوریم الزامات فنی و ایمنی شرکت خطوط لوله را نیز رعایت کنیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان ادامه داد: با وزارت نفت و دستگاه‌های متولی در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این قطعه را احداث و برای اولین گام این بن بست فیبرنوری را برای شهرستان‌های کوهدشت، رومشگان و پلدختر حل کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین در این پروژه احداث مسیر استانی خرم‌آباد – کوهدشت – پلدختر را در دست اقدام داریم که به خاطر اهمیت این موضوع با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای اجرای این پروژه  قرارداد بستیم.

 

کدخبر: 671777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟