برداشت سالانه ۱۱۰۰ کیلو زعفران لرستان

جواد صالحیان در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا در خرم آباد اظهار کرد: حدود ۳۸۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول زعفران هستند.

وی ادامه داد: از این میزان زمین زیر کشت سالانه تولیدی معادل هزار و ۱۰۰ کیلو زعفران برداشت می‌شود.

صالحیان تأکید کرد: براساس آزمایشاتی که در آزمایشگاه‌های معتبر کشور انجام شده، کیفیت زعفران لرستان از استان‌های دیگر بالاتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: شاید خیلی از افراد بیرون از استان نمی‌خواهند کِشت زعفران در استان ما جا بیفتد چون برند یک سری از استان‌هاست.

وی ادامه داد: وقتی محصولی در استان ثمر می‌دهد و می‌تواند برای کشاوزان درآمد خوبی داشته باشد، قطع به یقین از این کشت حمایت می‌کنیم.

صالحیان تأکید کرد: در برنامه توسعه تولیدات گیاهی روی محصول زعفران نیز برنامه‌ریزی خاصی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، بومی سازی کاشت زعفران چند سالی است که به عنوان یکی از ظرفیت های توسعه لرستان در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است و با اینکه عمر زیادی از بومی سازی این کشت در لرستان نمی گذرد اما این نوید را می دهد که پنجره ای رو به درآمد و اشتغال زایی در این استان باشد.

کشت این گیاه در استان لرستان پتانسیل بالایی دارد و می تواند در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی و در توسعه بخش کشاورزی استان بسیار موثر باشد، چیزی که طی چند سال اخیر با استقبال از کشت این محصول قابلیت بافت خاک این استان در کاشت این گونه گیاهی بیشتر هویدا شده که در عین حال بیانگر خودنمایی اقتصادی زعفران لرستان آن هم با کیفیت و مرغوبیتی بیشتر از زعفران های معروف کشور است.

بنا برشواهد تاریخی ، استان لرستان از قرنها پیش یکی از مناطق زعفران‌ خیز ایران بوده است، بطوریکه مورخان در حدود هزار سال پیش کشت این گیاه دارویی را در لرستان گزارش کرده اند اما آنچه که امروز مورد توجه قرار گرفته است بومی سازی این کشت در استان است که با توجه به شرایط اقلیمی و مناسب آب و هوایی استان و مهمتر از همه اینکه با توجه به مشکل کم آبی منطقه، این کشت نیازمند مصارف آب زیادی نیست می تواند جایگزین مناسبی در راستای استفاده بهینه تر از منابع طبیعی این استان باشد.

از جمله امتیازات منحصر بفرد این کشت که لزوم بومی سازی آن را اولویت می بخشد این است که علاوه بر مساعد بودن شرایط آب و هوایی پرداختن به این کشت نیازمند صرف هزینه هایی به منظور تکنولوژی و ابزار و وسایل هزینه بر نیست به صورت دستی تمامی مراحل کاشت تا برداشت آن که در نهایت ظرافت و لطافت تنها با دست صورت می پذیرد نیازی به صرف هزینه زیادی ندارد.

لرستان_خرم آباد، امین پارسا

کدخبر: 670085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟