تولید ۲ میلیون قطعه تخم چشم‌زده قزل‌آلا در لرستان

کیارش بیرانوند در گفت و گو با رکنا در خرم آباد، با اشاره به اینکه ظرفیت تولید هشت میلیون قطعه تخم چشم زده در استان وجود دارد تصریح کرد: در این طرح قابلیت تعیین جنسیت ماهی و افزایش تعداد ماهیان ماده مولد وجود دارد.

وی تصریح کرد: طرح تکثیر تخم چشم ‌زده ماهیان قزل آلای رنگین کمان با همکاری سازمان  شیلات ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان و شیلات لرستان در شهرستان ازنا آغاز شده است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان با جدیت دنبال می شود. 

وی با اشاره به تولید سالانه حدود ۲۸ هزار تن انواع آبزیان در لرستان ادامه داد: ۲۳ هزار تن از این میزان، تولید ماهیان سردآبی است که منجر به کسب رتبه نخست استان در سطح کشور شده است.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: در حال حاضر ۵۸۰ مزرعه پرورش و تکثیر آبزیان به ویژه قزل آلای رنگین کمان  در استان وجود دارد که اجرای طرح تکثیر تخم چشم زده، با هدف اصلی تولید تک جنس تماما ماده و حذف ماهی نر از ماهیان پرواری اجرا می شود.

بیرانوند افزود: این طرح دانش بنیان است و ماهی تولیدی حاصل از آن از قابلیت رشد و لاشه برتری برخوردار و در مقابل گل و لای رودخانه و بیماری ها مقاوم تر است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تولید تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ظرفیت تولید در مزارع سردآبی استان حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد و میزان پرورش ماهیان سردآبی استان از ۲۳ هزار به ۳۰ هزار تن خواهد رسید بنابراین این طرح  تا سال آینده در سایر مراکز پرورش ماهی سردآبی استان اجرا می شود.

بیرانوند با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه مجتمع سازی جهت پرورش آبزیان سردآبی استان اظهار داشت: اکنون مجتمع هایی به ظرفیت ۱۰ هزار تن در حال آماده سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: دامپزشکان و آبزی پزشکان خوبی در لرستان فعالیت دارند و تلاش می شود یک کلینیک آبزیان با حضور بخش خصوصی در استان راه اندازی شود.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: اکنون پنج مجتمع در استان با اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید بیش از ۱۰ هزار تن در حال بهره برداری هستند.

لرستان_خرم آباد، امین پارسا

 

کدخبر: 668265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟