محیط بانان دریاچه گهر برف ۲ متری با دمای منفی ۳۰ درجه را تجربه می کنند

مهرداد فتحی بیرانوند در نشست خبری مجازی با رسانه ها در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در خرم آباد افزود: کار محیط بانی کار سخت و طاقت فرسایی است، کسانی که در دستگاه های مختلف مسوولیت حفاظت را بر عهده دارند، شب را در کنار خانواده می گذرانند، اما محیط بانان در ماه، ۱۸ شبانه روز در ارتفاعات و شرایط بسیار بد زیستی، مانند گرما و سرما و دور از کانون گرم خانواده هستند.

وی با بیان اینکه ساخت سرپناه برای محیط بانان حداقل حقی است که برای آنها لحاظ شده است اظهارداشت: بخصوص دریاچه گهر، که هم بُعد مسافت دارد و هم در قلب اشترانکوه قرار گرفته و در برخی از روزهای زمستان بالغ بر ۲ متر ارتفاع بارش برف داریم و دما به منفی ۳۰ درجه سانتی گراد می رسد، سرپناه محیط بانی یک نیاز واجب است.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه پاسگاهی که از قبل در دریاچه گهر موجود بود، مربوط به پناهگاه کوهنوردانی بود و در دهه ۵۰ ساخته شده است تصریح کرد: این پاسگاه هیچگونه شرایطی برای زمستان گذرانی محیط بانان نداشت و یکی از اصلی ترین دغدغه های ما، بحث ساخت پاسگاه برای محیط بانان عزیز در دریاچه گهر بود.

وی گفت: با توجه به شرایط سخت و مشکلاتی که وجود داشت، توانستیم یک پاسگاه مناسب برای عزیزانی بسازیم که در سخت ترین شرایط، وظیفه حفاظت از محیط زیست را انجام می دهند.

گفتنی است دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است. این دریاچه در جنوب شرقی دورود و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است. این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

لرستان_خرم آباد، مهرناز خلفی

 

کدخبر: 667309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟